لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

استقبال حکومت افغانستان از گزارش سیگار در مورد 'مبارزه با فساد اداری'


ریاست جمهوری افغانستان از گزارش تازۀ سیگار در بارۀ مبارزه حکومت این کشور با فساد اداری استقبال کرد.

اداره سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا "سیگار" گفته است که حکومت این کشور در زمینۀ برآورده کردن معیارهای استراتژی مبارزه با فساد اداری پیشرفت کرده اما چالش‌های جدی هنوز وجود دارد.

ریاست جمهوری افغانستان به دنبال گزارش سیگار می‌گوید که حکومت این کشور در پنج­‌سال گذشته بستر‌های مناسب حقوقی را به هدف مبارزه با فساد فراهم کرده، در ارگان‌های عدلی و قضایی اصلاحات و در قوانین تعدیلات آروده است.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری دیشب (۱۶ عقرب) به رادیو آزادی گفت که از این گزارش استقبال می­‌کنند.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان


مینه‌پال افزود: "حکومت افغانستان در زمینۀ خشکانیدن ریشه‌های فساد و از بین بردن موانع در برابر تطبیق قانون، تلاش‌های جدی و مؤثری را انجام داده است که می‌توان از ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری و ادارۀ بازرس افغانستان نام‌برد."

اداره سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه‌اش به پیشرفت حکومت این کشور در راستای مبارزه با فساد اشاره کرده است.

به گفتۀ سیگار، حکومت افغانستان تا ماه جون سال ۲۰۱۹ از جملۀ ۷۶ شاخص استراتژی مبارزه با فساد اداری، ۵۷ شاخص را برآورده کرده است.

سیگار هم‌چنین گفته که کمبود منابع نهادهای مبارزه با فساد، معافیت افراد زورمند دخیل در این پدیده و کاهش فعالیت‌ محکمۀ ویژۀ مبارزه با فساد از چالش‌های جدی در زمینۀ مبارزه با فساد اداری در افغانستان هستند.

در همین حال دیدبان شفافیت افغانستان به این باور است که مبارزۀ حکومت این کشور با فساد اداری، بیشتر نمایشی بوده است.

سید اکرام افضلی رئیس این نهاد دیشب (۱۶ عقرب) در صحبت با رادیو آزادی به گزارش سیگار اشاره نکرد اما گفت که اقدام‌های حکومت افغانستان در پنج­‌سال اخیر در راستای مبارزه با فساد نتایج لازم در پی‌نداشته است.

سید اکرام افضلی رئیس دیدبان شفافیت افغانستان
سید اکرام افضلی رئیس دیدبان شفافیت افغانستان


افضلی افزود: "حکومت افغانستان در قدم اول باید ارادۀ سیاسی داشته باشد و مداخلۀ سیاسی در امور عدلی و قضایی وجود نداشته باشد تا نهادهای عدلی و قضایی مسایل فساد را به شکل جدی پی­گیری کنند و افرادی که در فساد دست دارند و از صلاحیت‌های خود سوء استفاده کرده‌اند بدون ملحوظات سیاسی مورد پی­گرد قرار دهند چیزی‌که متأسفانه تا حال صورت نگرفته است. هم‌چنین نیاز است که نظارت مستقل از کارکرد نهادهای عدلی و قضایی وجود داشته باشد."

حکومت افغانستان در گذشته ادعای مداخلۀ حکومت در کار نهادهای عدلی و قضایی را رد کرده ‌است.

فساد اداری یکی از مشکلات عمده در افغانستان به حساب می­‌آید.

امریکا به علت آنچه فساد اداری و سوء مدیریت مالی خواند، حدود دو ماه پیش اعلام کرد که صد میلیون دالری را که برای اجرای یک پروژۀ برق در افغانستان اختصاص یافته بود، پس می­‌گیرد.

جان سوپکو سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان قبلاً به تکرار از حیف و میل و ضایع شدن میلیون‌ها دالر کمک امریکا در افغانستان گزارش داده بود.

اولین بار است که سیگار به پیشرفت حکومت افغانستان در مبارزه با فساد اشاره می­‌کند.

XS
SM
MD
LG