لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

'شکست داعش در ننگرهار'؛ تهدید داعش چقدر جدی است؟


جنگجویان داعش که در ننگرهار به حکومت تسلیم شده اند. November 17 2019
جنگجویان داعش که در ننگرهار به حکومت تسلیم شده اند. November 17 2019

با آن‌که حکومت افغانستان پایان حضور و فعالیت‌های گروه دولت اسلامی (داعش) را در ولایت ننگرهار اعلام کرد، اما ساکنان برخی از ولایت‌های شرقی و شمالی افغانستان از حضور و فعالیت این گروه در آن مناطق نگرانی دارند.

عبدالله و نورالدین، از ساکنان کنر روز (چهارشنبه ۲۹ عقرب) به رادیو آزادی گفتند که بیشتر جنگجویان داعش از ننگرهار به آن ولایت رفته‌اند و سبب نگرانی مردم شده‌اند.

عبدالله گفت: "داعشیان شکست خورده در ننگرهار به کنر آمده‌اند."

او افزود: "تعدادشان بین یک تا یک‌ونیم هزار تن می‌رسد. برای همۀ مردم تشویش وجود دارد. خواست ما از حکومت این است که مردم را از این مشکل نجات بدهد."

نورالدین گفت: "بیشتر مردم از جاهایی که در آن‌ مناطق داعش مستقر شده، بی‌جا شده‌اند. پیش از این کودکان برای آموزش به مکتب می‌رفتند حالا نمی‌روند."

تهدیدات این گروه در ولایت‌های شمال افغانستان نیز برای مردم دردسرساز شده است.

بی‌بی کامله که از دو سال به این طرف از ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به مرکز این ولایت بی‌جا شده است، هنوز هم از حضور و تهدیدات داعش می‌ترسد و نمی‌خواهد به روستایش برگردد.

او به رادیو آزاد گفت که داعشیان شوهرش را کشتند و او نتوانست در منطقه زندگی کند. بی‌بی کامله افزود: "همه جا ما را از بین بردند. حالا همه از داعش و طالب می‌ترسیم."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از پایان حضور و فعالیت‌های داعش در ولایت ننگرهار خبر داد و آن را نتیجۀ تلاش‌های نیروهای امنیتی و دفاعی و خیزش مردمی دانست.


پیش از آن شاه‌محمود میاخیل، والی ننگرهار به رادیو آزادی گفته بود که در روزهای اخیر ۶۲۵ عضو گروه داعش به دولت تسلیم شده‌اند که شامل ۴۰۰ زن و کودک و ۲۲۵ جنگجوی این گروه می‌شوند.

در همین حال، نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان موجودیت جنگجویان داعش را در افغانستان رد نمی‌کنند، اما می‌گویند تلاش‌ها برای سرکوب این گروه در دیگر مناطق کشور نیز به شدت ادامه دارد.

کبیرحقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در این مورد به رادیوآزادی گفت: "داعش در افغانستان به شکل اساسی کوبیده شده است. اما به این معنا نیست که ما از تهدید داعش در امان باشیم."

آقای حقمل گفت که در هیچ نقطه افغانستان جایی فعالیت برای گروه داعش وجود ندارد.

در همین حال، فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید تهدید داعش در ولایات شرقی بخصوص کنر و ولایات شمالی وجود داشته، اما تلاش‌ها برای سرکوب این گروه به شدت ادامه دارد.

در همین حال، برخی از کارشناسان نظامی پایان حضور داعش در ولایت ننگرهار را به معنای پایان فعالیت‌های این گروه در افغانستان نمی‌دانند و می‌گویند که فعالیت‌های داعش در افغانستان بسیار گسترده است.

باری عارض، کارشناس امنیتی
باری عارض، کارشناس امنیتی


باری عارض، کارشناس امنیتی در مورد به رادیوآزادی گفت: "داعش پدیده‌ای است که در افغانستان فراگیر است. این یک پدیده بین‌المللی است. تنها به سطح افغانستان نیست. حمایت‌ها و اکمالات به سطح بالا دارد. در طول سال‌های گذشته به تدریج در ولایات نفوذ کرده و جابه‌جا شده است."

داعش نخستین بار از ولسوالی اچین ولایت ننگرهار ظهور کرد و بعداً فعالیت‌هایش را به سایر ولایات افغانستان گسترش داد و حملات مختلفی را در کابل و شماری از ولایات دیگر به خصوص تجمعات و مساجد شیعه‌ها انجام داده و مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG