لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

غنی کشته شدن سلیمانی را به‌همتای ایرانی‌اش تسلیت گفت


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با همتای ایرانی‌اش حسن روحانی در دیداری در تهران، ۱۹ اپریل ۲۰۱۵
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با همتای ایرانی‌اش حسن روحانی در دیداری در تهران، ۱۹ اپریل ۲۰۱۵

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به‌همتای ایرانی‌اش حسن روحانی اطمینان داده‌است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

این اطمینان رئیس جمهور غنی به روحانی دیروز در یک صحبت تیلیفونی بعد از آن داده شد که در یک حمله هوایی امریکا به‌روز جمعه (۳ جنوری) قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس ایران در نزدیکی میدان هوایی بغداد کشته شد.

ایران پس از این حادثه هشدار انتقام را داده و امریکا هم گفته است، حمله ایران را بی‌پاسخ نخواهد ماند.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صحبتی با رادیو آزادی در مورد صحبت تیلیفونی آقای غنی و روحانی گفت: "محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان عصر امروز با حسن روحانی رئیس جمهور ایران صحبت کرد و به او اطمینان داد که بر اساس توافق امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده، از خاک افغانستان هیچ‌گاه علیه کشور دیگر استفاده نخواهد شد."

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا دیروز در یک پیام ویدیویی‌ در برابر هر اقدام تلافی‌جویانۀ ایران هشدار داد و گفت: "پالیسی امریکا تحت رهبری من در برابر هر‌ تروریستی که می‌خواهد به امریکایی‌ها ضرر برساند یا تصمیم ضرر رساندن را داشته باشد واضح است، ما آن‌ها را پیدا خواهیم کرد و از بین خواهیم برد. ما همیشه دیپلومات‌ها، سربازان، تمام امریکایی‌ها و متحدین خود را محافظت می‌کنیم."

آقای ترمپ همچنان گفت اگر ایران بر امریکایی‌ها یا اهداف ایالات متحده حمله کند امریکا ۵۲ ساحه ایران را هدف قرار خواهد داد.

در این حال رولاند کوبیا نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان دیروز در یک پیام تویتر، ابراز نگرانی کرده بود که ممکن تحولات اخیر در بغداد، روند صلح افغانستان را متأثر سازد.

شماری از تحلیل‌گران افغان هم به این باور اند که امکان دارد تشدید تنش‌ها میان امریکا و ایران روند صلح افغانستان را خدشه‌دار سازد و حتٰی ایران با استفاده از نفوذش در داخل افغانستان حملاتی را بر ضد امریکا انجام دهد.

عیسٰی ستانکزی تحلیل‌گر افغان به رادیو آزادی گفت: "امکان دارد حملاتِ کوچک در افغانستان سوریه و عراق صورت گیرد، زیرا ایران در هر سه کشور افراد نیابتی دارد."

قبل از صحبت تیلیفونی دیروز رئیس جمهور غنی و همتای ایرانی‌اش (حسن روحانی)، ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه افغانستان با نشر اعلامیه‌هایی، امیدواری‌شان را به عدم تشدید تنش‌ها میان ایران و امریکا ابراز کرده بودند.

XS
SM
MD
LG