لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

ترمپ: اگر ایران حمله کند ۵۲ محل آن کشور هدف قرار خواهند گرفت


دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا در حساب توییترش دیشب نوشته که تهدید مقام‌های ایرانی در قبال کشته‌شدن کسی ا‌ست که به ‌تازگی یک امریکایی را کشته و شماری دیگر را زخمی کرده ‌بود: "اگر نخواهیم به تمام کسانیکه سلیمانی در طول زندگی‌اش کشته، اشاره کنیم، از جمله به تازگی از کشتن صدها تظاهر کننده ایرانی می‌توان یاد کرد."

دونالد ترمپ افزود، قاسم سلیمانی که در حملۀ هوایی نیروهای ایالات متحد در عراق کشته شد، کسی بود که حمله بر سفارت امریکا در بغداد را راه اندازی کرد و برای ضربه‌های بیشتر به دیگر مواضع امریکا آمادگی می‌گرفت.

رئیس‌جمهور دونالد ترمپ در ادامه توییتش نوشته: "بگذارید این را به‌ عنوان یک هشدار بگویم که اگر ایران به امریکایی‌ها یا منافع امریکا حمله بکند، ما ۵۲ مرکز در ایران را هدف قرار می‌دهیم."

اشاره رئیس جمهور ترمپ به ۵۲ امریکایی است که توسط ایرانی‌ها بعد از انقلاب اسلامی در سفارت امریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ برای ۴۴۴ روز گروگان گرفته شده بودند.

این سخنان دونالد ترمپ به دنبال اظهارات مشابه یک مقام سپاه پاسداران ایران بود که گفت، آنها در حمله انتقام جویانه ۳۵ موضع امریکا را هدف می‌گیرند.

خبرگزاری نیمه دولتی تسنیم از جنرال غلام ابوحمزه نقل کرده که می‌گوید: "تهران امریکایی‌ها را در هر کجا که در تیررس ایران باشند، به شمول حمله بر کشتی‌های امریکایی در خلیج فارس، مجازات می‌کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران. January 1, 2020
آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران. January 1, 2020

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران همچنین به حمله انتقام جویانۀ شدید به گفته او علیه "جنایتکارانی" تهدید کرده که سلیمانی را به قتل رسانده اند.

رئیس جمهور حسن روحانی در سخنرانی تلویزیونی خود گفت که ترور قاسم سلیمانی باعث می‌شود تهران مقاومت خود در برابر امریکا را تعیین کننده‌تر بسازد.

تصمیم دونالد ترمپ در ارتباط به کشتن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران مورد ستایش حامیان او از حزب جمهوریخواه امریکا قرار گرفت.

اما این تصمیم، انتقادهای اعضای حزب دموکرات امریکا را به دنبال داشت.

قوای قدس ایران از سوی ایالات متحدۀ امریکا به مثابه یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شده است.

در این حال، تظاهرات در اکثر شهرهای امریکا در اعتراض به قتل هدفمند نیروهای امریکایی راه اندازی شده است.

تعدادی از مظاهره کنندگان که در میدان تایمز شهر نیویارک گردهم آمده بودند، شعار می‌داند: "نه عدالت! نه صلح! ایالات متحده از شرق میانه خارج شود."

شماری هم شعارهای را حمل می‌کردند که در آن نوشته شده بود: "بمباردمان در عراق توقف داده شود! نه جنگ و نه تعزیرات بالای ایران!"

حدود دوصد تن دیگر در مقابل قصر سفید ایستاده شعار می‌دادند که ما جنگ با ایران را نمی‌خواهیم.

این تظاهرات در شهرهای شیکاگو، فیلادلفیا، سانفرانسیسکو و برخی نقاط دیگر ایالات متحده امریکا هم دوام داشت.

XS
SM
MD
LG