لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

'کابل امیدوار است تنش میان ایران و امریکا از راه گفت‌وگو حل شود'


دیدار حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان (راست) با سفیر ایران در کابل. Jan.04.2019
دیدار حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان (راست) با سفیر ایران در کابل. Jan.04.2019

شورای امنیت ملی افغانستان می‌‌گوید، دولت این کشور به همسایگانش اطمینان می‌دهد که از قلمرو افغانستان بر ضد هیچ کشور خارجی استفاده نخواهد شد.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان شام دیروز شنبه در ملاقات با بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل اظهار امیدواری کرد که تنش‌های موجود، بین ایالات متحده امریکا و ایران از طریق گفت‌وگو حل شود.

این ملاقات در حالی صورت گرفت که با کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط نیروهای امریکایی در عراق، تنش‌ها بین واشنگتن و تهران افزایش یافته است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان با اشاره به ملاقات مشاور امنیت ملی این کشور با سفیر ایران در کابل، گفت: "در این ملاقات مشاور امنیت ملی افغانستان اظهار داشت که دولت افغانستان می‌خواهد ملت، همسایه ها و شرکای خود را مطمئن سازد که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور خارجی استفاده نمی‌شود و افغانستان امید دارد، جنجال‌هایی که بین ایالات متحده و ایران به وجود آمده، از طریق گفت‌وگو حل شود."

در این ملاقات بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران از نیت نیک افغانستان ابراز اطمینان و سپاس‌گزاری کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده است که کشته شدن قاسم سلیمانی روی روابط افغانستان با ایران و مناسبات افغانستان با ایالات متحدۀ امریکا، تاثیر منفی نگذارد.

محمد محقق معاون ریاست اجرائیه افغانستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، افغانستان می‌خواهد با کشورهای همسایه و کمک کننده روابط یکسان داشته باشند: "افغانستان کشور آسیب دیده از تروریزم است، در این جا همه باید تشریک مساعی کنند. به این خاطر همیشه در این بیست سال، سیاست ما این بوده تا از قضایای جنجال بین کشورهای کمک کننده با افغانستان و کشورهایی که در مقابله با تروریزم هستند، از آن حوادث دور باشد و یکسان حمایت کشورها را به افغانستان جلب بکند."


قبل از این محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز با ابراز امیدواری از حل اختلافات پیش‌آمده بین ایران و امریکا ‌از طریق مذاکرات گفته بود، از احتمال افزایش خشونت‌ها در منطقه نگران است.

رئیس جمهور غنی همچنان در یک صحبت تلفونی با مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، در مورد عدم استفاده از قلمرو افغانستان بر ضد کشور سومی و روی جلوگیری از تنش‌های منطقوی، تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG