لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۶

ترمپ: ایران در افغانستان و منطقه مداخله می‌کند، تعزیرات بیشتری وضع خواهیم کرد


دونالد ترمپ رئیس جمهورامریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهورامریکا

رئیس جمهور امریکا ایران را به مداخله در افغانستان و کشورهای دیگر منطقه متهم ساخت و گفت که تعزیرات بیشتری بر ایران وضع خواهیم کرد.

دونالد ترمپ در سخنرانی شب گذشته خود گفت: "پس از این‌که ایران به دنبال توافق اتمی به ۱۵۰ میلیارد دالر دسترسی پیدا کرد، با استفاده از این پول به تلاش‌های دهشت‌افگنی در منطقه به‌شمول افغانستان رو آورد."

او افزود: "در روزی‌که توافق امضا شد، ایران مرگ بر امریکا شعار داد، سپس از پول توافق برای دهشت‌افگنی استفاده کرد. در یمن جهنم ایجاد کرد، در سوریه، لبنان، افغانستان و عراق ..."

رئیس جمهور امریکا این مطلب را ضمن سخنرانی خود که برای توضیحات در مورد حملۀ روز چهارشنبه ایران بر دو پایگاه نیروهای امریکایی در عراق ایراد کرد، بیان نمود.

او گفت که در این حمله راکتی به‌کسی آسیب نرسیده‌است.

او افزود: "در حمله از سوی ایران به هیچ‌کسی از امریکایان آسیب نرسیده‌است. همۀ سربازان ما سالم اند. صرف اندک خسارات مالی وارد شده‌است. هیچ‌کسی از امریکایان یا عراقی‌ها کشته نشده‌است، چون اقدامات احتیاطی از پیش اتخاذ شده بود."

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران حمله بر پایگاه‌های نیروهای امریکایی در عراق را یک سیلی به روی امریکا خوانده گفت که این کشور باید از منطقه خارج شود، اما رئیس جمهور امریکا در پاسخ، علیه ایران تعزیرات جدید را اعلام کرد.

او افزود: "امریکا بر رژیم ایران بلافاصله تعزیرات وضع می‌کند. این تعزیرات نیرومند تا زمانی‌که ایران روش خود را تغییر ندهد نافذ خواهند بود."

رئیس جمهور امریکا از جهانیان نیز خواست که از تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به اسلحه اتمی جلوگیری کنند.

او افزود: "ایران باید از تلاش‌های اتمی خود و حمایت از تروریزم دست بکشد. وقت آن فرا رسیده که بریتانیا، جرمنی، فرانسه، روسیه و چین این واقعیت را بپذیرند."

رئیس جمهور امریکا از پیمان ناتو هم خواست تا در مسائل شرق میانه بیشتر دخیل شود.

قرار بود ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو روز چهارشنبه از کابل دیدار کند، اما بر بنیاد اعلامیه ارگ ریاست جمهوری او در تماس تیلیفونی دیروز خود با رئیس جمهور اشرف غنی گفته است که سفر خود به افغانستان را به‌خاطر مدیریت حوادث پیش‌آمده در منطقه به تعویق انداخت و بازدید از کابل در وقت مناسب دیگر انجام خواهد شد.

سرمنشی ناتو سفرش به کابل را به تعویق انداخت

علم پایند مدیر مرکز مطالعات شرق میانه در پوهنتون اوهایو در امریکا به رادیو آزادی گفت: "جهانیان و خصوصاً مردم منطقه که از احتمال درگیری جنگ تمام‌عیار نگرانی داشتند بعد از سخنرانی رئیس جمهور ترمپ نفس راحت کشیدند."

او افرود: "نظریات متخصصین این است که امکان دارد ایرانی‌ها این ۱۲ راکت را که فیر کردند قصداً نمی‌خواستند که تلفات جانی به امریکایی‌ها وارد شود، چون ترمپ تهدید کرده بود که اگر یک نفر امریکایی کشته شود ما با حمله باالمثل نه، بلکه با بسیار شدت از خود دفاع خواهیم کرد."

حمله راکتی بامداد چهارشنبه ایران به پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل در عراق که نیروهای امریکایی در آن مستقر اند در پاسخ به قتل جنرال سلیمانی صورت گرفت.

بعد از کشته شدن جنرال سلیمانی در حمله روز جمعه نیروهای هوایی امریکا در نزدیکی میدان هوایی بغداد، در افغانستان ابراز نگرانی شد که امکان دارد این کشور به میدان جنگ نیابتی ایران مبدل شود.

XS
SM
MD
LG