لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

کار شناسایی قربانیان افغان سقوط طیاره اوکراینی آغاز شده است


پارچه طیاره خطوط هوایی اوکراین که در ایران سقوط کرد.
پارچه طیاره خطوط هوایی اوکراین که در ایران سقوط کرد.

سفارت افغانستان در تهران می‌گوید کمیتۀ ویژه شناسایی قربانیان سقوط طیاره اوکراینی در ایران به کارش آغاز کرده و تا کنون از عضوهای ۹ خانواده‌ این قربانیان برای آزمایش دی‌ان‌ای خون گرفته شده است.

غفورلیوال، سفیر افغانستان در تهران، به رادیو آزادی گفت به دلیل این که شناسایی قربانیان این رویداد پیچیده است، کمیته‌هایی در سفارت افغانستان و وزارت خارجه ایران ایجاد شده تا برای شناسایی قربانیان کار کنند.

غفورلیوال، سفیر افغانستان در تهران
غفورلیوال، سفیر افغانستان در تهران


او افزود: "کمیته خاص در سفارت ایجاد شده تا به گونۀ همه‌جانبه برای بررسی اجساد کار کند. در چارچوب وزارت خارجه ایران نیز کمیته‌ای ساخته شده است. خون اعضای ۹ خانواده قربانیان برای آزمایش "دی‌ان‌ای" گرفته شده و براساس آن قربانیان شناسایی می‌شوند."

او افزود که با پایان این آزمایش و تشخیص هویت قربانیان، اجساد آن‌ها به خانواده‌های‌ شان سپرده خواهد شد.

پیشتر شمار افغان‌هایی که در این رویداد جان باخته‌اند، ده تن گفته شده بود، اما اکنون وزارت امور خارجه افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید که در این رویداد ۱۳ افغان کشته شده‌اند.

شش تن این قربانیان تابعیت دوگانه افغانستان‌سویدن داشته اند، سه تن آنان شهروندی افغانستان‌آلمان و چهار تن آنان تنها تابعیت افغانستان را داشته‌اند.


وزارت امور خارجه می‌گوید افغانستان عضو گروه بین‌المللی همآهنگی و پاسخ‌دهی به خانواده‌های قربانیان سقوط طیاره اوکراینی در ایران است و هیئتی برای بررسی و شناسایی هویت قربانیان این رویداد از افغانستان فرستاده نمی‌شود.

ادارۀ هواشناسی ملکی می‌گوید که ایران با پذیرش مسئولیت ساقط کردن طیاره اوکراینی در خاکش، حالا برای خانواده‌های این قربانیان باید غرامت بپردازد.

غلام‌جیلانی وفا، رئیس استندردهای مصونیت پروازهای اداره هوانوردی ملکی افغانستان گفت: "بربنیاد قواعد بیمه، شرکت هوایی مسئولیت بیمه مسافران را دارد. پرداخت غرامت اضافه‌تر از ۱۵۰ هزار دالر برای هر مسافر پرداخته می‌شود. این جا ایران مسئول پرداخت این غرامت است؛ زیرا مسئولیت سقوط طیاره را پذیرفته است و این یک سانحه طبیعی نیست."

خانواده‌های قربانیان سقوط طیاره اوکراینی در ایران حالا برای دستیابی به پارچه‌های جسدهای عزیزان خود، لحظه‌شماری می‌کنند.

کارشناسان روابط بین‌الملل بر بررسی کامل و شفاف شناسایی اجساد قربانیان این رویداد تأکید می‌ورزند.

فردین بختیاری، استاد پوهنتون و کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید نیاز است که افغانستان و ایران به سوالات همه خانواده‌های قربانیان پاسخ شفاف، واضح و کامل بدهند.

او گفت که براساس اصول حقوقی، موضوع شناسایی اجساد قربانیان مربوط به صلاحیت‌های سرزمینی دولت میزبان می‌شود. به گفته آقای بختیاری، در این مورد مسئولیت دولت ایران است که اقدام به شناسایی قربانیان کند.

این کارشناس حقوقی افزود که اگر این تصور به میان آید که دولت ایران در شناسایی قربانیان اجساد طیاره اوکراینی همکاری نمی‌کند، در آن صورت دولت افغانستان می‌تواند وارد عمل شود.

طیاره بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی چهارشنبه ‌شب هفته گذشته دقایقی پس پرواز از تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، در تهران سقوط کرد. بر اثر سقوط آن همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. مقام‌های ایرانی گفته اند که دلیل سقوط آن شلیک موشک بر اثر خطای انسانی و غیرعمدی بوده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG