لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

افزایش کم‌سابقه بهای گاز مایع در بازار آزاد کابل


در پی افزایش بهای گاز مایع در کابل مردم در عقب مغازه های دولتی برای خرید گاز صف بسته اند.
در پی افزایش بهای گاز مایع در کابل مردم در عقب مغازه های دولتی برای خرید گاز صف بسته اند.

افزایش بهای گاز مایع در سرمای سوزان کابل، فغان خانواده‌های فقیر را در کابل، پایتخت افغانستان، درآورده است.

گاز مایع در بازار آزاد کیلویی حدود ۱۰۰ افغانی فروخته می‌شود. اما ۵۲ مغازه دولتی هم در شهر بیش از پنج میلیونی کابل گاز را کیلویی ۵۰ افغانی می‌فروشد، ولی بسیاری نمی‌توانند به دلیل ازدحام از آن گاز بخرند.

عبدالعلیم، که توانایی خرید گاز از بازار ندارد، می‌گوید دو روز است که به مغاز گازفروشی تصدی دولتی نفت و گاز مراجعه می‌کند و گاز به دستش نمی‌آید.

او خشمگین شده است، می‌گوید: "دیروز همین‌جا آمدم بخاطر گاز پرکردن نوبت نرسید. گفتند که فردا ساعت هفت بیایید. ما اینجا در هوای سرد آمدیم، خودشان ساعت ده آمدند. اینجا نه گاز است و نه عدالت."

نجیب هم به دنبال گاز ارزان دولتی، دو روز انتظار را در این مغازه دولتی تحمل می‌کند. او گفت: "دیروز آمدیم تا شام ایستاد ماندیم. به ما گاز نرسید. امروز باز آمدیم، می‌گویند که گاز نیست و یک دبه گاز است. حال معلوم نیست که نوبت می‌رسد یا نه. [در بازار آزاد] یک کیلو گاز صد روپیه تا نود افغانی است. ما چه کار کنیم؟"

یک مغازه دولتی فروش گاز مایع که به علت نداشتن گاز بسته است. Jan.14.2020
یک مغازه دولتی فروش گاز مایع که به علت نداشتن گاز بسته است. Jan.14.2020

رادیو آزادی به برخی دیگر از مغازه‌های گاز فروشی تصدی نفت و گاز مراجعه کرد. شماری از این مغازه‌ها بسته بودند و شماری دیگر به دلیل نرسیدن گاز مشتریان را جواب دادند.

مسئولان این مغازه‌ها می‌گویند که مشتریان زیاد هستند، ولی تعداد مغازه‌های دولتی کم. به همین دلیل، توزیع گاز دولتی به کندی صورت می‌گیرد.

سید معراج الدین، مدیر عمومی ارتباطات عامۀ ریاست تصدی نفت و گاز به رادیوی آزادی گفت در ذخایر دولتی گاز به اندازه کافی وجود دارد.

معراج‌الدین گفت: "ما تلاش می‌کنیم که مغازه‌هایی را که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، تقویت کنیم تا همیشه در این مغازه‌ها گاز باشد و بسته نباشند. ما تلاش و توجۀ عاجل می‌کنیم که مشکل نرسیدن گاز را حل کنیم و توزیع گاز همه روزه از هشت صبح تا ۴ عصر ادامه داشته باشد."

به گفته او، به دلیل افزایش بهای گاز در بازارها مشتریان زیاد هستند و نیاز است که مغازه‌های بیشتری در سطح شهر ایجاد شود تا به نیاز آن‌ها به گونۀ درست رسیدگی شود.

مردم در عقب یک مغازه دولتی برای خرید گاز مایع صف بسته اند.
مردم در عقب یک مغازه دولتی برای خرید گاز مایع صف بسته اند.

مدیر عمومی ارتباطات عامۀ ریاست تصدی نفت و گاز گفت این شرکت دولتی روی طرح افزایش مغازه‌های دولتی در شهر کابل کار می‌کند.

در همین حال تاج‌محمد اکبر، کارشناس اقتصادی به رادیوی آزادی گفت که دولت بر بازار آزاد کنترل ندارد و شماری از تاجران با استفاده از روند عرضه و تقاضای بازار دست به احتکار می‌زنند.

آقای اکبر افزود: "در این جا در بخش عرضه همین موضوعات است. یک گروه خاص است که وارد کنندۀ گاز است و زیاد تلاش می‌کند دست به احتکار بزند."

به گفتۀ این آگاه اقتصادی، دولت باید جلو محتکران را بگیرد و اجازه ندهد که آنان روند عرضه و تقاضای بازار را به انحصار خود درآورند.

XS
SM
MD
LG