لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

'سقوط طیارۀ اوکراینی از سوی ایران'؛ محور بحث امروز کشورهای دخیل در لندن


طیارۀ مسافربری بوئینگ که ۷۳۷ با دست‌کم ۱۷۶ سرنشین در خاک ایران سقوط کرد
طیارۀ مسافربری بوئینگ که ۷۳۷ با دست‌کم ۱۷۶ سرنشین در خاک ایران سقوط کرد

وزیران خارجۀ کانادا، اوکراین، سویدن، کشور میزبان بریتانیا و سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان در نشست امروز در لندن حادثۀ اخیر سقوط طیاره مسافربری اوکراین در ایران را مورد بحث قرار می‌دهند.

این طیاره بامداد روز چهارشنبه هفته گذشته در تهران سقوط کرد که همه ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۳ نفر از افغانستان و دیگران از ایران، کانادا، اوکراین، سویدن و بریتانیا جان باختند.

صدراعظم کانادا شام دیروز به این ارتباط با رئیس جمهور اشرف غنی صحبت تلفونی داشت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی قبل از این مکالمه تلفونی با خانواده‌های قربانیان افغان این سانحه در تهران تلفونی صحبت کرده گفته بود: "سرپرست وزارت خارجه به بریتانیا فرستاده شد تا در گروه کاری‌که از سوی کشورهای قربانیان حادثه تشکیل شده اشتراک کند و حقوق شهیدان ما طبق اصول بین‌المللی مشخص و به وضعیت رسیدگی و مسئولیت واضح شود."

حکومت ایران سه روز بعد از سقوط طیاره مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین پذیرفت که این طیاره توسط راکت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سهواً ساقط شده‌است.

راب ماکایر سفیر بریتانیا در تهران، روز شنبه از یک گردهمایی شمع‌افروزی برای گرامی‌داشت قربانیان حادثه دستگیر و سپس رها ساخته شد.

او که یک نامه اعتراضی از سوی مقامات ایرانی دریافت کرده بود دیروز به لندن برگشت.

کبیر رنجبر کارشناس مسائل حقوقی به رادیو آزادی گفت که اگر ثابت شود که این سانحه سهواً رخ داده است، غرامت آن کم خواهد بود، ولی اگر عمدی باشد قضیه گسترش می‌یابد.

کبیر رنجبر کارشناس مسائل حقوقی
کبیر رنجبر کارشناس مسائل حقوقی

او افزود: "هیچ‌کسی قضاوت کرده نمی‌تواند که این واقعه عمدی بود یا غیر عمدی، مگر این‌که یک هیئت نیرومند تحقیقات کند و اسناد و شواهد بررسی شود و این هم روشن شود که این واقعه برای کشوری‌که در آن رخ داده چه فایده یا زیان داشت. این‌ها همه باید موازنه شوند. کارشناسان حقوقی این همه را بررسی می‌کنند و سپس فیصله می‌کنند که واقعه عمدی بود یا غیر عمدی."

اوکراین از جرمنی خواسته که در تحقیقات همکاری کند، اما ایران تصمیم گرفته است که تحقیقات این واقعه را از طرف یک محکمه خاص خود انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG