لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۸

روحانی خواستار ایجاد محکمه ویژه برای رسیدگی به قضیه سقوط طیاره اوکراین شد


حسن روحانی رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی امروز سه‌شنبه (۱۴ جنوری) از قوه قضائیه ایران خواست تا یک "محکمۀ خاص" را برای رسیدگی به این رویداد تشکیل کند.

به گفته آقای روحانی"این یک محکمۀ عادی نیست، همه دنیا ناظر آن اند."

بر اساس گزارش آژانس خبری رسمی"ایرنا" حسن روحانی امروز در جریان سخنرانی در یک مراسم گفت، به دلیل آشنایی کم و بیش که با راکت‌های ضد هوایی دارد، در این قضیه صرف یک تن مقصر بوده نمی‌تواند.

به گفته آقای روحانی، نه اینکه یک تن که دکمه را فشار داده، مقصر است، افراد دیگر هم در این رویداد مقصر اند.

این در حالیست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هنوز هم تأکید می‌کند که سقوط پرواز شماره ۷۵۲ شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین، توسط یک راکت این سپاه، صرف "خطای انسانی" بوده است.

وادیم پریستایکو وزیر خارجه اوکراین نیز دیروز در صحبت با آژانس خبری رویترز با تاکید بر این نکته که همه افراد دخیل در این رویداد باید پاسخگو باشند گفت: "آن چه نمی‌خواهیم این است که یک تن، مثلاً یک عسکر دون‌پایه را نشان داده بگویند، این بود که دکمه را فشار داد." به گفته وی، دولت ایران مسئول است."

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران امروز سه‌شنبه (۱۴ جنوری) از دستگیری "چند تن" به ارتباط قضیۀ سقوط طیارۀ اوکراینی خبر داد، اما توضیحات بیشتر در این مورد ارائه نکرده است.

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا امروز سه‌شنبه (۱۴ جنوری) از اینکه ایران سقوط این طیارۀ اوکراینی را "یک اشتباه مدهش" خوانده، ابراز خوشنودی کرده است.

پارچه طیاره مسافربری اوکراین که در ایران سقوط کرد.
پارچه طیاره مسافربری اوکراین که در ایران سقوط کرد.

صبح چهارشنبه، درست چند ساعت بعد از حملۀ راکتی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران بر پایگاه های نظامی امریکا در عراق، پرواز شماره ۷۵۲ شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین، لحظاتی بعد از پرواز در تهران سقوط کرد و همۀ ۱۷۶ سرنشین آن، به شمول سیزده افغان، کشته شدند.

ایران بعد از سه روز انکار، بالاخره در یک اعلامیه سقوط این طیاره را "خطای انسانی" خوانده گفت، طیارۀ اوکراینی غیرعمدی مورد اصابت یک راکت ضد هوایی قرار گرفته است.

بعد از سقوط این طیاره، هزاران تن در ایران به جاده ها برآمده، خواستار تامین عدالت شده اند.

براساس گزارش آژانس خبری رویترز، در ویدیو هایی که از تظاهرات نشر شده، نیروهای امنیتی ایران دیده می‌شوند که در برابر اعتراض کنندگان از مرمی‌های حقیقی و گاز اشک آور استفاده می‌کنند.

پولیس تهران تیراندازی بر تظاهرکنندگان را رد کرده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به مقامات ایران هشدار داده است که واشنگتن خشونت در برابر تظاهرکنندگان را "تحمل" نخواهد کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG