لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

صلح افغانستان وابسته به‌همکاری صادقانه کشورهای منطقه است


جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید که تنها "وعده‌های میان‌خالی" کشورهای منطقه به‌خصوص پاکستان در دستیابی صلح در افغانستان بسنده نیست، بلکه باید در این راستا گام‌های عملی برداشته شود.

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که هنوز به همکاری برخی کشورهای جهان و منطقه شک دارد. به گفته آقای فیصل، اگر کشورهای دخیل در روند صلح همکاری صادقانه کنند "سرانجام این پروسه" نتیجه خواهد داد.

او افزود: "تا هنوز هم بدبختانه ما در این بخش مطمئن نیستیم. فکر می‌کنیم که هنوز هم نیاز است تا کشورهای منطقه همکاری صادقانه کنند. مطابق وعده‌هایی که می‌دهند عمل کنند. در بخش صلح تنها اظهارات کشورها کافی نیست."

آقای فیصل همکاری پاکستان را در تأمین صلح در افغانستان مهم می‌داند و می‌گوید که هنوز هم مخفیگاه‌های مخالفان مسلح دولت افغانستان در خاک پاکستان است.

این در حالی است که به‌تازگی مایک پمییو، وزیر خارجه امریکا گفته که در باره صلح و ثبات در افغانستان با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، دیدار کرده است.

پمپیو در حساب توییتر خود نوشته که دیروز در این باره با آقای قریشی در واشنگتن گفتگو کرده، اما او در این باره توضیح بیشتری نداده است.

آقای قریشی نیز در حساب توییتر خود نوشته که کشورش به‌تلاش‌های خود برای صلح در تمام کشورها ادامه خواهد داد.

پیش از این مقام‌های افغان و امریکایی انتقاد کرده‌اند که نظامیان پاکستان برای از بین بردن پناهگاه‌های تروریستی در خاک خود اقدام عملی نکرده‌اند، اما اسلام‌آباد همواره این انتقادها را رد کرده است.

در همین حال، سرگئی لاوروف، سرپرست وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری در مسکو گفته است که این کشور با گروه طالبان تماس دارد و تلاش می‌کند که در رسیدن به توافق صلح در افغانستان همکاری کند.

همچنین نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" در حساب توییتر خود نوشته که تادامیچی یاماماتو، رئیس این نمایندگی با زلمی خلیلزاد، نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده اتحادیه اروپا در دبی گفتگو کرده است. یوناما جزئیات این گفتگو را منتشر نکرده است.

در همین حال، شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که پاکستان نیاز دارد که به روند صلح افغانستان کمک کند.

حاجی دین‌محمد معاون این شورا گفت: "از نگاه همکاری‌های اقتصادی پاکستان به امریکا نیاز دارد. موضوع دیگر این است که صلح در افغانستان به‌سود پاکستان نیز است. حکومت افغانستان باید از این مجبوریت پاکستان استفاده کند و این کشور را برای همکاری در بخش صلح، تشویق کند."

در حال حاضر دور دهم گفتگوها میان نمایندگان سیاسی طالبان و زلمی خلیل‌زاد در قطر ادامه دارد.

اگرچه سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که روی امضای توافقنامه و چگونگی مراسم آن با جانب امریکا گفتگوها ادامه دارد، اما صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفته که آتش‌بس برای تامین صلح در این کشور شرط اساسی است.

XS
SM
MD
LG