لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

'طرحی از سوی برخی چهره‌های سیاسی افغان برای صلح تهیه شده است'


جلسه شماری از سیاسیون افغان در منزل محمد محقق در شهر کابل. Jan.25.2020
جلسه شماری از سیاسیون افغان در منزل محمد محقق در شهر کابل. Jan.25.2020

برخی احزاب و چهره‌های سیاسی از جمله عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان طرحی برای پایان جنگ افغانستان و گفت‌وگوهای صلح با طالبان تهیه کرده‌اند.

در این طرح مواردی مانند به میان آمدن اجماع ملی برای صلح، چگونگی تشکیل هیئت پانزده نفره مذاکره‌کننده با طالبان و آتش‌بس یا هم کاهش قابل ملاحظه خشونت‌ها مطرح شده است.

عزیزالله دین‌محمد معاون شورای عالی صلح که همزمان یکی از اعضای مشمول این گروه سیاسی است روز یکشنبه (۱۳ دلو)‌ به رادیو آزادی گفت این طرح زمینه آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را فراهم خواهد کرد.

عزیزالله دین‌محمد معاون شورای عالی صلح
عزیزالله دین‌محمد معاون شورای عالی صلح

او گفت:‌ "یک هفته فرصت داده شده بود تا این طرح تکمیل شود. انتظار می‌رفت که ما دیروز نشستی داشته باشیم، اما به دلیل این که زلمی خلیلزاد به کابل آمد و قرار بود ما هم با وی نشستی داشته باشیم، این دو کار در یک روز ممکن نبود، به همین دلیل نشست ما دیروز برگزار نشد."

چهره‌ها و برخی احزاب سیاسی در حالی از تهیه طرحی صلح خبر می‌دهند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به کابل آمده و علاوه بر سران حکومت، با برخی سیاسیون نیز دیدار کرده است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در خبرنامه‌ای نوشته که آقای خلیلزاد در دیدار با محمداشرف غنی، رئیس جمهور این کشور گفته که "مذاکرات با طالبان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته و امیدوارم که در این باره به یک نتیجه برسیم."

در این اعلامیه از آقای خلیلزاد نقل قول شده که گفته است براساس مکانیزم عملی در مورد آتش‌بس یا کاهش قابل ملاحظۀ خشونت‌ها، انتظار پاسخ روشنی از طالبان دارد، پاسخی که برای مردم افغانستان و حکومت امریکا پذیرفتنی باشد.

خلیل‌زاد با عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه نیز به گونۀ جداگانه دیدار کرده است. در این دیدار برخی چهره‌های سیاسی نیز حضور داشته‌اند.

بر اساس یک خبرنامه ریاست اجرائیه، خلیلزاد در این دیدار گفته است که هیئت گفت‌وگو کننده افغانستان با طالبان باید همه شمول باشد و بتواند از تمام بخش‌های افغانستان نمایندگی کند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه گفت:‌ "یکی از مواردی که بحث‌های لازم در مورد آن صورت گرفت، بحث تشکیل هیئت فراگیر، جامع و همه‌شمولی که بتواند از حکومت افغانستان هم از جهت‌های مختلف در کشور نمایندگی کند."

از سویی هم دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح این گروه با امریکا در شهر دوحه به کندی پیش می‌رود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، به رادیو آزادی گفته است: "این حقیقت است که گفت‌وگو‌ها خلاف توقع طولانی شده، اما توقف نیافته. البته پیشرفت در گفت‌وگوها بطی است."

این در حالی است که زلمی خلیلزاد پیش از آمدن به کابل به پاکستان رفته بود و در دیدار با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه آن کشور از حمایت اسلام آباد از کاهش خشونت ها استقبال کرده است.

پیش از این یک منبع طالبان در قطر به رادیو آزادی گفته است که برای امضای توافق‌نامه با امریکا فضای مسالمت آمیز ایجاد می‌کنند اما امریکا خواست‌های دیگری را مطرح کرده که با این کار موانعی در روند صلح به میان آمده است.

XS
SM
MD
LG