لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

نگرانی کمیسیون حقوق بشر از افزایش تلفات ملکی در افغانستان


اجساد افراد ملکی که بسته گان شان ادعا دارند که در حملات هوایی نیروهای افغان در بلخ کشته شده اند.
اجساد افراد ملکی که بسته گان شان ادعا دارند که در حملات هوایی نیروهای افغان در بلخ کشته شده اند.

افزایش تلفات افراد ملکی در ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی در مقایسه با سه ماه پیش آن کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را سخت نگران کرده است.

این کمیسیون می‌گوید که در ۳ ماه آخر سال ۲۰۱۹ میلادی تلفات غیرنظامیان در افغانستان کاهش یافته بود، اما در ماه اول سال جاری میلادی افزایش یافته است.

شکرالله مشکور، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان روز یکشنبه (۱۳ دلو) در این باره به رادیو آزادی گفت: "تلفات افراد ملکی در سه ما آخر سال ۲۰۱۹ میلادی در اثر حملات هوایی کاهش داشت، اما در ماه اول سال جاری میلادی افزایش تلفات غیرنظامیان ما را نگران کرده است. در این باره در دو روز آینده یافته‌های خود را نیز با رسانه‌های در میان خواهیم گذاشت."

شکرالله مشکور، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان
شکرالله مشکور، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان


آقای مشکور اما نگفت که تلفات اخیر به افراد ملکی از سوی کدام طرف جنگ وارد شده است.

او تأکید می‌کند که تلفات غیرنظامیان در حملات نیروهای افغان و بین‌المللی فاصله میان حکومت و مردم را بیشتر می‌کند و همچنین مشروعیت نظام را زیر سوال می‌برد.

این نگرانی در حالی ابراز می‌شود که تنها در جریان دو هفته اخیر گزارش‌هایی در مورد تلفات افراد ملکی در نتیجۀ حملات هوایی در سه ولایت افغانستان پخش شده است.

یک عضو شورای ولایتی بادغیس ادعا کرد که دو روز پیش در ولسوالی مقر این ولایت در حمله هوایی دو کودک و یک زن کشته شدند، اما مقام‌های محلی این رویداد را برخاسته از انفجار ماین دانستند.

همچنین مسئولان محلی کندز تأیید کردند که عصر روز پنجشنبه در حمله هوایی در این ولایت نیز دو زن و دو کودک جان باختند.

در اوایل هفته گذشته نیز گزارش‌های در مورد کشته شدن سه زن و سه کودک در نتیجۀ حمله‌های هوایی در ولایت بلخ منتشر شدند.

همچنان گزارش‌ها در مورد تلفات غیر نظامیان از سوی طالبان نیز به نشر رسیده که واکنش‌های مردم را در پی داشته است.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

در همین حال فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که بررسی‌ها در مورد تلفات افراد ملکی برخاسته از حمله‌های هوایی ادامه دارند: "عملیات‌های وزارت دفاع افغانستان پس از معلومات دقیق انجام می‌شود. نیروهای امنیتی افغان برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تدابیر جدی دارد و در مورد این که به افراد ملکی آسیب رسیده این موضوعی بسیار پیچیده است و در مورد آن به گونه جدی بررسی می‌کنیم."

پیش از این نیز از بررسی‌ها در مورد وارد شدن تلفات به افراد ملکی در حمله‌های هوایی نیروهای امنیتی افغان سخن گفته شده، اما نتایج این بررسی‌ها با مردم و رسانه‌ها در میان گذاشته نشده است.

از سویی هم باری عارض از کارشناسان نظامی می‌گوید که پیچیدگی جغرافیای افغانستان و عدم دقت در اطلاعات استخباراتی از عوامل عمده وارد شدن تلفات به افراد ملکی در عملیات نیروهای امنیتی افغان است.

سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر نیز با نشر گزارشی که دو هفته پیش منتشر شد گفته که در ۹ ماه سال ۲۰۱۹ میلادی به ۸ هزار تن از سوی طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان تلفات وارد شده است.

براساس گزارش‌ها در نیمه اول سال گذشته میلادی نسبت به طالبان تلفات بیشتر از سوی نیروهای افغان و امریکایی به افراد ملکی وارد شده است اما حکومت این کشور این گزارش را رد کرده بود.

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود همچنین گفته بود که طرف‌های درگیر اصول جنگ را در نظر نگرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG