لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

الیس ویلز:‌ کابل با مقامات دخیل در قاچاق مواد مخدر برخورد قانونی کند


ویلز: دستگیری ۶ مقام افغان به اتهام قاچاق مواد مخدر مأیوس کننده است
ویلز: دستگیری ۶ مقام افغان به اتهام قاچاق مواد مخدر مأیوس کننده است

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا از حکومت افغانستان خواسته است تا برضد مقامات حکومت این کشور که در امر قاچاق مواد مخدر دخیل اند، برخورد قانونی کند.

الیس ویلز معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای میانه و مرکزی دیروز (هشتم فبروری) از طریق تویتر نوشت، قاچاق مواد مخدر بی‌ثباتی را در افغانستان افزایش داده، جلو رشد اقتصادی و حکومت‌داری خوب را می‌گیرد.

الیس ویلز همچنان گفته است، دستگیری شش مقام عالی‌رتبه به اتهام قاچاق مواد مخدر، وی را مأیوس ساخته است.

وزارت داخلۀ افغانستان پنجشنبۀ گذشته گفت، مسئول ادارۀ مبارزه با مواد مخدر شهر کابل و پنج مقام عالی‌رتبه دیگر را به اتهام داست داشتن در قاچاق مواد مخدر دستگیر کرده است.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت گفت:"میان احمد احمدی عضو مافیای مواد مخدر کابل و از قاچاقبران بزرگ بود. میان احمد احمدی مواد مخدر را به همۀ حوزه ها تکثیر می‌کرد و از فروشندگان آن باج می‌گرفت."

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

با آنکه وزارت داخلۀ افغانستان همواره از تدابیر آن وزارت در مورد جلوگیری از قاچاق مواد مخدر سخن گفته است، اما یک شنونده رادیو آزادی دیروز (هشتم فبروری) در صحبت با این رادیو ادعا کرد که پولیس بطور عمومی از این مشکل چشم پوشی می‌کند و مواد مخدر در کنار حوزه‌های امنیتی فروخته می شود.

این در حالی است که در گزارش تازۀ قصر سفید گفته شده، در سال گذشته میلادی با آنکه کشت کوکنار در افغانستان کاهش یافت، اما تولید تریاک خالص افزایش داشت.

براساس این گزارش در سال ۲۰۱۸ میلادی در افغانستان ۲۲۱ هزار هکتار زمین خشخاش کشت شده بود، در حالی‌که کشت آن در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۶۰ هزار هکتار کاهش یافت، اما آب و هوای خوب و شرایط مناسب برای کشت کوکنار، باعث افزایش تولید تریاک خالص شده است.

وزارت داخله افغانستان به این گزارش قصر سفید عکس العمل نشان داده، یافته های آن را در مورد افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان رد کرده است.

نجیب‌الله احمدی، رئیس بررسی و تحلیل مواد مخدر معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخلۀ افغانستان به رادیو آزادی گفت، تولید مواد مخدر در افغانستان به دلیل جدی شدن کنترول در سرحدات و کاهش قیمت تریاک کاهش یافته است.

این در حالیست که یک منبع در معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخلۀ افغانستان که از افشای نامش خودداری کرده، به رادیو آزادی گفت، در حال حاضر ۷۵ درصد هیروئین در مناطق امتداد سرحد بین افغانستان و پاکستان تولید می‌شود.

XS
SM
MD
LG