لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

هیئت وزارت دفاع افغانستان در مورد رویداد ننگرهار تحقیق می‌کند


آرشیف، عساکر افغان و امریکایی در حال صحبت در ولسوالی ده‌بالا ولایت ننگرهار. July 7, 2018
آرشیف، عساکر افغان و امریکایی در حال صحبت در ولسوالی ده‌بالا ولایت ننگرهار. July 7, 2018

یک هیئت بلند رتبه اردوی افغانستان که ریاست آنرا جنرال بسم الله وزیری لوی درستیز این کشور به دوش دارد، در مورد رویداد ننگرهار تحقیق می‌کند.

وزارت دفاع این موضوع را در اعلامیه‌ای ابراز داشته و افزوده است که حملات مانند حمله اخیر در ننگرهار روی روحیه همکاری میان قوای افغان و امریکایی تأثیر نخواهد داشت و مبارزه جاری علیه تروریستان ادامه می‌یابد.

رسانه‌ها ارقام مختلف را در مورد حمله روز شنبه (۱۹ دلو) بر عساکر امریکایی در ننگرهار منتشر کردند ولی صبح دیروز یکشنبه (۲۰ دلو) دگروال سانی لگیت سخنگوی قوای امریکایی در افغانستان تأیید کرد که حمله کننده ملبس با یونیفورم اردوی ملی افغان دو عسکر را با ضرب گلوله کشته و شش تن دیگر را زخمی ساخته است.

از قول دگروال لگیت گفته شده که یک هیئت نظامی امریکایی برای دیدار با یک مقام ارشد به ولسوالی شیرزاد ننگرهار رفته بود و حین برگشت مورد حمله قرار گرفت.

آژانس خبری اسوشیتدپرس از قول اعلامیه وزارت دفاع امریکا نوشته است که عساکر کشته شده خاوییر جگوار گوتیریش ۲۸ ساله و انتونیو رودریگاز ۲۸ ساله بودند.

در حمله روز شنبه بر نیروهای امریکایی دو سرباز اردوی ملی افغان هم کشته شده و سه تن دیگر زخمی شدند.

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار نیز می‌گوید تحقیقات در مورد این حادثه آغاز شده است.

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار
شاه محمود میاخیل والی ننگرهار

او گفت:‌ "عملیات در این منطقه جریان دارد تا حال به ما معلوم نیست که این فرد نفوذی کی بود. آیا حمله سهوی بوده است یا عمدی. برای تحقیقات بیشتر قوماندان لوا و یک هیئت به آنجا رفته اند و تحقیقات صورت می‌گیرد.

گروه های طالبان و داعش در ولسوالی شیرزاد فعالیت داشتند ولی تا حال هیچ گروهی مسئولیت حمله روز شنبه را به دوش نگرفته است.

در سال‌های گذشته چندین حمله که ناتو آنرا "سبز بر آبی" می‌خواند صورت گرفته بود، یعنی حملاتی که در آن عساکر افغان همکاران خارجی شانرا هدف حملات قرار می‌دادند.

با وجودیکه ناتو در گذشته تدابیری را برای جلوگیری از چنین حملات اتخاذ کرده بود ولی تأکید داشت که جلوگیری کامل از چنین حملات کار دشوار است.

جنرال اسکات میلر فرمانده مأموریت حمایت قاطع در افغانستان خود در اکتوبر سال ۲۰۱۸ شاهد چنین حمله بود که در آن جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس کندهار کشته شد.

فاکس نیوز به روز یکشنبه با یک سرباز امریکایی به نام لیرای پیتری که یک دستش را در جنگ افغانستان از دست داده است در مورد این حادثه صحبت کرد.

پیتری گفت: "از همه اولتر با خانواده‌های سربازان کشته شده ابراز همدردی می‌کنم و برای زخمی‌ها صحت عاجل می‌خواهم. چنین حملات از دیر به این‌سو موجود بوده اند. حضور ما بخشی از جلب اعتماد قوای افغان است بخشی از تلاش‌ها در مأموریت همکاری، آموزش و مشوره دهی به آن‌هاست."

در ۴۰ روز اول سال ۲۰۲۰ میلادی به شمول رویداد روز شنبه در ننگرهار، شمار سربازان کشته شده امریکایی در افغانستان به شش تن رسید، در حالیکه این رقم در سه ماه اول سال گذشته ۴ تن بود.

حمله بر سربازان امریکایی در ننگرهار در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به روز سه‌شنبه در سخنرانی خود که به ملت امریکا داشت از خروج سربازانش از افغانستان سخن گفت.

باوجودیکه رسانه‌ها رقم سربازان کشته شده امریکایی در جنگ افغانستان را ضد و نقیض ارائه می‌کنند ولی وزارت دفاع امریکا به تاریخ سوم فبروری گزارشی از سربازان کشته و زخمی شده امریکایی در افغانستان را منتشر کرد که بر اساس آن تا حال ۲۳۵۱ سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG