لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

انتظار امریکا از کاهش خشونت‌ها در افغانستان؛ طالبان در تعهدات‌شان جدی باشند


مارک اسپر وزیر دفاع امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید که انتظار دارند کاهش خشونت در افغانستان ادامه یابد.

اسپر این سخن را ناوقت دیروز (۲ مارچ) در یک نشست خبری مشترک با جنرال مارک میلی، رئیس کمیتۀ لوی درستیزان ایالات متحده در پنتاگون ابراز کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده گفت که هدف اصلی مأموریت کشورش در افغانستان این است تا اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به‌پناهگاه امن هراس‌افگنانی مبدل نمی‌شود که بر ایالات متحده حمله کنند.

اسپر گفت که ایالات متحده در جریان ۱۸ سال گذشته در این بخش بسیار موفق بوده‌است.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا با جنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در پنتاگون
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا با جنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در پنتاگون

او همچنان روی کاهش خشونت در افغانستان تأکید کرد و افزود: "انتظار ما این است که کاهش خشونت در افغانستان ادامه خواهد یافت؛ تا زمانی‌که ما به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برسیم، کمتر خواهد شد، گفت‌و‌گوهای که سرانجام به آتش‌بس خواهد انجامید."

جنرال مارک میلی، رئیس کمیتۀ لوی درستیزان ایالات متحده در پنتاگون گفت که احتمال نمی‌رود پس از سپری شدن چند روز از امضای موافقتنامه میان ایالات متحده و طالبان، خشونت‌ها در افغانستان به صفر برسد.

چند ساعت پیش از نشست خبری اسپر و میلی، رسانه‌ها از جمله خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش دادند که بر مبنای موافقتنامۀ این گروه با ایالات متحده، طالبان بر نیروهای بین‌المللی حمله نمی‌کنند، اما عملیات این گروه به‌گفتۀ او علیه نیروهای ادارۀ کابل ادامه خواهد یافت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دیروز دوشنبه گفت که بر مبنای موافقتنامه میان ایالات متحده و طالبان، طالبان بر نیروهای بین‌المللی حمله نمی‌کنند، اما عملیات این گروه به‌گفتۀ او علیه نیروهای ادارۀ کابل ادامه خواهد یافت.

هفتۀ کاهش خشونت‌ها در افغانستان شنبه ۲۲ فبروری آغاز شد و جمعه ۲۸ فبروری به‌پایان رسید و ایالات متحده و طالبان شنبه یک موافقتنامه را در شهر دوحه پایتخت قطر امضا کردند.

طالبان در قطر دفتر سیاسی دارند.

در موافقتنامۀ امریکا و طالبان، زمان برگزاری این مذاکرات سه‌شنبه آینده ۱۰ مارچ گفته شده‌است.

به‌تازگی، بخش‌های گوناگون افغانستان از جمله خوست و بادغیس شاهد رویدادهای امنیتی بوده‌اند.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، انتظار دارند که طالبان خشونت نکنند.

فیصل دیشب به رادیو آزادی بیشتر گفت: "جنگ طالبان نه در گذشته جواز داشت و نه اکنون. حالا که آن‌ها مشخصاً با امریکا نمی‌جنگند، بحث جهاد را که برای جنگجویان خود می‌کردند، دیگر نمی‌توانند. اگر آن‌ها می‌جنگند، افغان‌ها را می‌کشند، صرف به‌خاطر قدرت است و حکومت افغانستان و مردم قویاً در برابر آن‌ها خواهند ایستاد. ما امیدوار هستیم که طالبان دیگر به خشونت دست نزنند و راه صلح را در پیش گیرند، زیرا افغان‌کشی به سود بی‌گانه‌ها است و خواست ملت افغانستان نیست."

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، پس از پایان هفتۀ کاهش خشونت در این کشور گفت، در وضعیت دفاعی قرار دارند.

به‌گفتۀ آقای خالد، اگر طالبان حمله کنند، نیروهای افغان نیز به‌پاسخ متقابل خواهند پرداخت.

جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان می‌گوید، ایالات متحده توقع دارد که طالبان در مورد تعهدات‌شان بسیار جدی باشند.

سانی لگت، سخنگوی این نیروها ناوقت دوشنبه (۱۲حوت) در حساب تویتر خود به نقل از اسکات میلر نوشت: "کاهش خشونت یک اقدام اعتماد سازی بود. ایالات متحده در مورد انتظارات ما بسیار واضح بوده‌است، خشونت‌ها باید کم بماند."

در بخشی از موافقتنامۀ امریکا و طالبان آمده‌است که طالبان باید به گروه‌های مانند القاعده اجازه ندهند که از خاک افغانستان امنیت ایالات متحده و شریکانش را به خطر بیندازند.

در این موافقتنامه هم‌چنان آمده‌است که تا ۵ هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی طرف دیگر یعنی حکومت افغانستان تا ۱۰ مارچ آزاد شوند.

اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به روز یک‌شنبه هشدار داد که به آزاد کردن تا ۵ هزار زندانی متعهد نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به روز دوشنبه گفت، تا زمانی‌که این زندانیان آزاد نشوند، طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی اشتراک نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG