لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

جان باخته‌های ویروس کرونا در جهان به بیش از ۶۵۰۰ تن رسیده‌است


گسترش وایروس کرونا باعث شده تا بسیاری از کشورهای جهان گام‌های بی‌پیشینه‌ای بردارند تا بتوانند مردم‌شان را در امان نگهدارند.
گسترش وایروس کرونا باعث شده تا بسیاری از کشورهای جهان گام‌های بی‌پیشینه‌ای بردارند تا بتوانند مردم‌شان را در امان نگهدارند.

برای نخستین بار، موارد ابتلا و مرگ از ویروس کرونا در دیگر مناطق جهان در مقایسه با چین، خاستگاه ویروس، پیشی گرفته است.

گسترش ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از کشورهای جهان گام‌های بی‌پیشینه‌ای بردارند تا بتوانند مردم‌شان را در امان نگهدارند.

بخش ردیابی ویروس کرونا در پوهنتون جان هاپکنز در ایالات متحده گفته است که بیش از ۸۷ هزار نفر اکنون در بیرون از چین به ویروس مبتلا شده اند.

در خود چین، مقام‌های صحی می‌گویند، تعداد متبلایان به بیش از ۸۰۸۰۰ می‌رسد.

تعداد مرگ و میر در دیگر نقاط جهان نسبت به داخل چین افزایش یافته است. به اساس گزارش، برای نخستین بار تعداد مرگ از ویروس کرونا در جهان به بیش از ۶۵۰۰ تن رسیده است.

سازمان صحی جهان گفته که ویروس همه گیر شده و اینکه اروپا در محراق این همه گیری قرار دارد.

'وضع محدودیت روی فعالیت‌های روزمره در شماری از کشورهای اروپایی'

بسیاری از کشورهای اروپایی فعالیت‌های روزمره را محدود کرده اند و همچنین بر پروازهای بین‌المللی به هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ممنوعیت وضع کرده اند.

ویروس کرونا ابتداً در شهر ووهان چین پدید آمد. این ویروس دستگاه تنفسی انسان را درگیر می‌کند که عمدتاً با نشانه‌های تب، سرفه‌های خشک و درد اندام‌ها به همراه است و می‌تواند به طور بالقوه باعث تنگی نفس و سینه بغل شود.

ایتالیا قرنطینه عمومی اعلام کرده. پس از چین، بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا ثبت شده. به اساس گزارش، تعداد مبتلایان در ایتالیا به تقریباً ۲۵ هزار رسیده اند.

در اسپانیا، مقام‌ها به روز دوشنبه، ۱۶ مارچ گفتند که وضعیت اضطراری باید از مدت پانزده روز که قبلاً اعلام شده افزایش یابد.

فرانسه ممکن است دو شهرش به شمول پایتخت پاریس را در قرنطینه عمومی قرار بدهد.

به اساس گزارش، بریتانیا هم به منع کردن گردهمایی‌های بزرگ در این کشور آماده می‌شود.

'احتمال بحرانی شدن وضعیت در ایران'

در آسیا، مقام‌ها در ایران هشدار داده اند که اگر موارد ابتلا به ویروس کرونا افزایش یابد، مراکز و نهادهای صحی این کشور گنجایش رسیدگی به وضعیت صحی را نخواهند داشت.

تا روز یکشنبه، ۱۵ مارچ، نزدیک ۱۴ هزار مورد ویروس کرونا در ایران ثبت شده بود. این رقم در آغاز ماه یک هزار گزارش شده بود. پس از چین و ایتالیا، ایران بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده است.

به اساس گزارش، تاکنون شمار تلفات ناشی از بیماری ویروس کرونا در ایران به ۷۲۴ نفر رسیده است.

'توقف فعالیت‌های اجتماعی در شهرهای بزرگ ایالات متحده امریکا'

شهر‌های بزرگ امریکا هم فعالیت‌های اجتماعی را به طور نسبی متوقف کرده‌اند.

مثلاً، نیویارک و لاس انجلس به روز یکشنبه، پانزدهم مارچ، اعلام کردند که رستوران ها، میخانه ها، کلوب‌ها و تئاترها موقتاً باید بسته شوند.

ممنوعیت در نیویارک سر از فردا هفدهم مارچ وضع می‌شود اما در لاس انجلس فوراً پس از اعلام مسئولان وضع شده و تا آخر ماه پابرجاست.

در لاس ویگاس، قمارخانه‌های معروف شهر اعلام کرده اند که تا اطلاع بعدی دروازه‌های‌شان بسته است. سالانه، ۴۰ میلیون جهانگرد به لاس ویگاس می‌روند.

در شهر میامی در فلوریدا، پولیس تمامی سواحل را بسته است. غالباً محصلان تعطیلات بهاری‌شان را در سواحل میامی سپری می‌کنند.

در واشنگتن دی سی پایتخت امریکا، بسیاری از موزیم‌ها و جاذبه‌های گردشگری تا حداقل آخر مارچ بسته شده‌اند و جاده‌های شهر در آخرهفته بی‌سر و صدا هستند.

داکتر انتونی فاوسی متخصص ارشد بیماری‌های عفونی حکومت فدرال توصیه کرده که ایالات متحده باید به خاطر جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا برای ۱۴ روز قرنطینه عمومی در سرتاسر این کشور اعلام کند.

در حال حاضر، بیش از ۳۷۰۰ نفر در امریکا به این ویروس مبتلا شده اند.

از نظر شمار مبتلایان به ویروس کرونا امریکا هشتمین کشور در جهان است.

شیوع ویروس کرونا بازارهای سهام و اقتصاد کشورها را نیز صدمه زده. ایالات متحده گفته است به خاطر حفظ بازارها و اقتصاد این کشور، از طریق خریداری سرمایه دستکم ۷۰۰ میلیارد دالر را وارد نظام مالی این کشور می‌کند.

'توصیه های سازمان صحی جهان'

سازمان صحی جهان این روش‌ها را برای پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا توصیه می‌کند.

  • شستن دست‌ها با صابون چند بار در یک روز هر بار برای دستکم یک دقیقه.
  • جلوگیری از تماس مستقیم با افرادی که بیمار هستند، مثلاً سرفه می‌کنند یا تب دارند.
  • فاصله گرفتن به اندازۀ یک متر از کسانی که سرفه می‌کنند و عطسه می‌زنند.
  • استفاده از آرنج دست هنگام عطسه و سرفه تا از گسترش قطرات هوایی به محیط جلوگیری شود. قطره‌های بسیار کوچک هوایی که از بینی و دهن بیمار بیرون می‌شوند حامل ویروس هستند.‌
  • جلوگیری از دست زدن به صورت، بینی و چشم‌ها
  • جلوگیری از دست دادن، بغل کشی و رو بوسی.
  • خوب پختن گوشت و تخم مرغ.
  • سازمان صحی جهان همچنان بر آماده بودن، محتاط بودن، حمایت کردن، مراقب بودن و مهربان بودن به یکدیگر تأکید می کند.
XS
SM
MD
LG