لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

جوانان هرات برای ساخت دستگاه‌های تنفس مصنوعی تلاش می‌کنند


تلاش جوانان هرات برای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی
تلاش جوانان هرات برای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی

گروهی از جوانان هرات به‌شمول اعضای تیم دختران روباتیک برای ساخت دستگاه‌های تنفس مصنوعی، برای افراد مبتلا به ویروس کرونا تلاش می‌کنند. این جوانان اطمینان می‌دهند که با حمایت حکومت افغانستان دستگاه‌های تنفسی زیادی را خواهند ساخت، تا آمار مرگ افراد ابتلا به کرونا کاهش یابد.

گروهی از جوانان هرات، روی ساخت دستگاه‌ تنفس مصنوعی برای نجات جان افراد ابتلا به ویروس کرونا کار می‌کنند. تمام قطعات این دستگاه مستطیل شکل سفید، توسط پرینتر سه بعدی و با بهره‌گیری از نرم‌ افزارهای پیشرفته ساخته شده‌است.

نصیر احمد نظامی، یک تن از سازندگان از تلاش برای رفع نیازمندی مریضان ابتلا به ویروس کرونا به‌دستگاه تنفس مصنوعی اطمینان می‌دهد.

آقاین نظامی افزود: "تیم ما تا فعلاً توانسته که ۶۰ درصد کار ساخت دستگاه تنفس مصنوعی را تکمیل کند و ما دستگاه با استفاده از قطعات خیلی دقیق و کاملاً مشخصات مورد نیاز با استفاده از برنامه‌ریزی کامپیوتر انجام می‌شود و با دقت بالا قابل اجرا است. اگر همین قسم که وعده داده شده و همکاری لازم با ما صورت بگیرد می‌توانیم که به تولید انبوه برسانیم".

کار بالای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی در هرات
کار بالای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی در هرات

چندین گروه دیگر جوانان هرات، به‌شمول دختران تیم روباتیک هرات، روی ساخت دستگاه‌های تنفس مصنوعی کار می‌کنند.

فیروز فرهمند و احسان حدید، امیدوار هستند که طرح ساخت دستگاه‌های تنفس مصنوعی هر چی زودتر نهایی شود، تا سد محکم در برابر ویروس کرونا رقم بخورد.

آقای فرهمند گفت: "ما این دستگاه را تحت نظارت داکتر صاحب‌ها ساختیم و به‌خاطری که موضوع کرونا بسیار جدی شده و ما سعی در این داریم که از مرگ و میر این اپیدمی بزرگ جلوگیری کنیم".

حدید گفت: "ما شب و روز تلاش‌های خود را انجام داده‎‌ایم تا بتوانیم دستگاه‌های با معیارهای که داکتر صاحب‌‌ها نیاز داشتند، بسازیم و از مرگ و میر افراد مبتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنیم".

هرات زیر تهدید جدی ویروس کرونا قرار دارد.
هرات زیر تهدید جدی ویروس کرونا قرار دارد.

هرات زیر تهدید جدی ویروس کرونا قرار دارد. تا روز جمعه، ۲۰۴ مورد مثبت ویروس کرونا به شمول ۵۳ زن و یک کودک ۱۲ سال در این ولایت به ثبت رسیده‌است.

مسئولان صحی هرات می‌گویندکه هرات به ۸۰ دستگاه وینتلاتور یا تنفس مصنوعی نیاز دارد، اما تامین این دستگاه‌ها هزینه زیادی روی دست حکومت افغانستان می‌گذارد.

عبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات از تلاش‌ها برای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی استقبال می‌کند.

کار بالای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی در هرات
کار بالای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی در هرات

آقای تمنا گفت: "در قسمت وینتلاتور و این اقدام به فال نیک می‌گیریم و برخی مواقع تهدیدها فرصت می‌شود. همین تهدید فرصت خواهد بود، امیدوارم که این دستگاه ساخته شود و نتیجه بدهد و ما به دنبال دیگر جا هم می‌گردیم، آدم به هر طرف چنگ می‌انداز و به هر جا که وینتلاتور پیدا بشود، به دنبال آن هستیم".

هرات به کمبود امکانات و تجهیزات طبی برای مقابله با ویروس کرونا شدیداً نیازمند است.

اما تلاش جوانان هرات برای ساخت دستگاه‌های تنفس مصنوعی نشان می‌دهد که هم‌زمان با بحران کرونا، بسیج همگانی برای مقابله با ویروس کشنده کرونا شکل گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG