لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

وحید عمر: رهایی زندانیان طالبان در ده روز و بدون قیدوشرط ناممکن است


زندانیان طالبان در افغانستان
زندانیان طالبان در افغانستان

پس از آن که گروه طالبان اعلام کرد که هیئت فنی این گروه در نشست‌ ها در باره‌ی رهایی زندانیان این گروه اشتراک نمی‌کند، حکومت افغانستان گفت که طالبان باید موضع خود را در این باره نرم‌تر کند.

وحید عمر، مشاور روابط عامه و استراتژیک محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه (۱۹ حمل) در یک نشست خبری در کابل گفت: "ما آزادی یا تبادله زندانیان را جز از روند مذاکره می‌دانیم. حاضر هم نیستیم بدون این که طالبان هم یک قدم پیشتر بیایند، تصمیم این کار را نداریم، اما حاضر هستیم که صحبت کنیم. این پروسه دور و دراز است. این‌که گفته شود که زندانیان در ۱۰ روز بدون قید و شرط رها شوند، طبعاً که این کار نمی‌شود."

وحید عمر، مشاور روابط عامه و استراتژیک محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
وحید عمر، مشاور روابط عامه و استراتژیک محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

آقای عمر در واکنش به اعلام طالبان مبنی بر توقف گفت‌وگوهای تیم‌های فنی دو طرف می‌گوید که در برخی موارد در مذاکرات چنین فضایی پیش می‌آید که یک جناح ناراضی می‌شود و مخالفت می‌کند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که این گروه به هیئت سه‌نفری خود در کابل گفته که در گفت‌وگوهای فنی در باره زندانیان اشتراک نکند.

سهیل شاهین: تیم تخنیکی طالبان در ملاقات امروز شرکت نمی‌کند

آقای شاهین افزود: "تیم تخنیکی برای تثبیت و تصدیق لیست زندانیان به کابل فرستاده شده بود. چون وعده شده بود که در ۳۱ مارچ روند رهایی زندانیان آغاز می‌شود. این پروسه تا حال به تعویق افتاده است. به هیئت سفارش شده تا در چنین گفت‌وگوها اشتراک نکند. چون نشست می‌شود، اما نتیجه‌اش معلوم نمی‌شود."

هیئت سه‌نفری گروه طالبان سه‌شنبه هفته گذشته به کابل آمد.

عبدالمتین بیگ رئیس اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان
عبدالمتین بیگ رئیس اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان

روز گذشته عبدالمتین بیگ، رئیس اداره ارگان‌های محلی گفت که رهایی زندانیان طالبان به این دلیل به تعویق افتاده که این گروه خواهان رهایی ۱۵ تن از فرماندهان خود شده که به گفته او، این فرماندهان در جرایم ضد بشری دست دارند.

اما دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید، نام‌های کسانی که این گروه خواستار آزادی آن‌ها شده، مشمول فهرست پنج هزار نفری زندانیان است.

عزیزالله دین‌محمد، معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که بن‌بست در روند رهایی زندانیان روی مذاکرات بین‌الافغانی تأثیرات منفی خواهد گذاشت.

طالبان پیش از این گفتند که بر اساس توافق‌نامه صلح این گروه با امریکا، باید پنج هزار زندانیان این گروه در بدل رهایی یک هزار زندانی حکومت افغانستان آزاد شوند.

XS
SM
MD
LG