لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

دیدبان حقوق بشر خواستار محاکمه اسلم فاروقی شد


اسلم فاروقی رهبر شاخۀ ولایت خراسان گروۀ تندرو دولت اسلامی معروف به داعش
اسلم فاروقی رهبر شاخۀ ولایت خراسان گروۀ تندرو دولت اسلامی معروف به داعش

دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته، عبدالله اورکزی مشهور به "اسلم فاروقی" رهبر شاخۀ ولایت خراسان گروۀ تندرو دولت اسلامی معروف به داعش را در یک پروسۀ عادلانه محاکمه و به ارتکاب جرایم جنگی محکوم کند.

این نهادِ مستقر در نیویارک، در اعلامیۀ دیروز (دوشنبه، ۶ اپریل) گفته، اسلم فاروقی که به حملات بر افراد ملکی در افغانستان متهم است، باید بر اساس معیار‌های بین‌المللی محاکمه شود و در جریان محاکمۀ وی باید قربانیان و شاهدان هم حضور داشته باشند.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان اسلم فاروقی را در جریان عملیاتی به روز شنبه در کندهار دستگیر کرد.

در اعلامیۀ سازمان دیدبان حقوق بشر از قول پاتریشا گاسمن معاون مسئول بخش آسیا در این نهاد گفته شده، دستگیری "اسلم فاروقی" این امکان را برای حکومت افغانستان فراهم می‌کند تا در زمینۀ عملی ساختن عدالت در برابر قربانیان جنگ در این کشور تعهداتش را عملی کند.

به گفتۀ خانم گاسمن، حضور قربانیان در جریان محاکمه، نه تنها به خاطر آن مهم است که حکومت افغانستان عدالت را تأمین می‌کند، بلکه قربانیان نیز می‌بینند که عدالت تأمین شده است.

دیدبان حقوق بشر گفته است، افغانستان سابقۀ ضعیف در مورد محاسبه با متخلفین حقوق بشر و جرایم جنگی دارد.

در اعلامیه از هزاران زندانی یاد شده که همین اکنون در محابس افغانستان به اتهامات مرتبط با تروریزم زندانی اند، اما حکومت افغانستان تا هنوز هیچ‌کس را به اتهام جرایم جنگی و ضد بشریت، محاکمه نکرده است.

به گفتۀ دیدبان حقوق بشر، زندانیان متهم به تروریزم در توقیف خانه‌های مخفی نگهداری می‌شوند و اکثراً "در اثر شکنجه به جبر از آن‌ها اعتراف گرفته می‌شود."

پاتریشا گاسمن معاون مسئول بخش آسیا سازمان دیدبان حقوق بشر
پاتریشا گاسمن معاون مسئول بخش آسیا سازمان دیدبان حقوق بشر

گاسمن هم‌چنان گفته است، حکومت افغانستان در زمینۀ محاکمۀ عادلانۀ اسلم فاروقی و سایر متهمین به جرایم بزرگ "مقروض مردم افغانستان است."

به گفتۀ خانم گاسمن، اگر افغانستان می‌خواهد همچو جرایم را ریشه کن کند، تطبیق عدالت امر مهم است.

شاخۀ ولایت خراسان گروۀ دولت اسلامی (داعش) در اوائل سال ۲۰۱۵ قد برافراشت و پس از چندی، جنگجویانش به مناطقی در ولایت ننگرهار رخنه کردند.

این گروه مسئولیت شماری از حملات سرخط ساز و مرگبار را در افغانستان پذیرفته است.

به تاریخ ۲۵ مارچ سالجاری میلادی در نتیجۀ حملۀ خونین بر گردوارۀ سیکهـ‌ها در منطقۀ شوربازار شهر کابل به شمول زنان و کودکان ۲۷ تن کشته شدند و مسئولیت آن را داعش به عهده گرفت.

داعش بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی حملات خونین را در شهر کابل و سایر مناطق افغانستان بر مساجد و مراسم مسلمانان شیعه انجام داده که در نتیجۀ آن صدها تن کشته و زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG