لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

رهبران مذهبی پاکستان: مردم نمازهای خود را در مساجد ادا کنند


نمازگزاران حین ادای نماز جمعه در پاکستان
نمازگزاران حین ادای نماز جمعه در پاکستان

رهبران گروه‌های افراطی مذهبی در پاکستان از حامیان‌شان خواسته‌اند که نمازهای پنج‌گانه را در مسجدها ادا کنند. این در حالیست که عمران خان صدراعظم پاکستان تلاش دارد که کشورش را از مشکل اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، مقام‌های حکومتی به خاطر جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در این کشور از مردم خواسته‌اند که به جای رفتن به مسجد در خانه نماز بخوانند. اما این اقدام با مخالفت شدید گروه‌های افراطی مذهبی روبه رو شده‌است.

حکومت پاکستان در اواخر ماه مارچ به خاطر ویروس همه‌گیر کرونا مانع برگزاری گردهمایی بزرگ‌سالان شد.

یک نیروی امنیتی پاکستان در خارج از مسجدی که برای جلوگیری از ویروس کرونا تعطیل شده است
یک نیروی امنیتی پاکستان در خارج از مسجدی که برای جلوگیری از ویروس کرونا تعطیل شده است

خبرگزاری اسوشیتد پرس می‌گوید، گروه‌های مذهبی در پاکستان نفوذ زیاد دارند و هر زمانی که خواسته باشند، می‌توانند بسیاری شهروندان این کشور را به هدف راه اندازی اعتراضات به جاده‌ها بکشانند.

با وجود ممنوعیت حکومت، دیروز جمعه (۱۷ اپریل) ده‌ها نفر برای ادای نماز جمعه در اسلام آباد پایتخت پاکستان گردهم آمدند و با افراد مسلح وارد مسجد شدند. در گزارش آمده که پولیس نتوانست آن‌ها را از مسجد بیرون کند.

این در حالیست که پاکستان با مشکل صحی دست و پنجه نرم می‌کند.

عمران خان، صدراعظم پاکستان
عمران خان، صدراعظم پاکستان

عمران خان صدراعظم پاکستان به خاطر جلوگیری از گسترش ویروس کرونا از شهروندان کشورش خواسته که در گردهمایی‌ها اشتراک نکنند.

به گزارش اسوشیتدپرس، عمران خان هم‌چنان تلاش دارد که کشورش را از مشکلات اقتصادی که پس از شیوع این ویروس دامن‌گیر پاکستان شده‌است، نجات دهد.

براساس گزارش، اسلام آباد به ارزش یک میلیون و ۴۰۰ هزار دالر قرضه را دیروز جمعه (۱۷ اپریل) از صندوق بین‌المللی پول به دست آورد.

پاکستان پیش از این هم نزدیک به ۱۲۰ میلیون دالر از کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی قرض‌دار است.

پس از دریافت قرضۀ‌ تازه، حکومت پاکستان کمک به ارزش ۱۲ هزار کلدار را با خانواده‌های بی‌بضاعت و افراد با کار و بار کوچک آغاز کرد.

کمک اضطراری به مردم پاکستان در ایالت سند
کمک اضطراری به مردم پاکستان در ایالت سند

به گفته‌ای اسلام آباد، این پول برای چهار ماه نیازمندی‌های اولیۀ یک خانواده را رفع می‌کند.

اما محمد امین که رانندۀ موترهای شهری است می‌گوید: " این پول مصرف یک ماه هم نیست اما باز هم مهربانی بزرگ است که با ما شده‌است."

شیرعلم بنوال یک شهروند دیگر پاکستان در این مورد می‌گوید: "در این گرانی ۱۲ هزار کلدار مصرف مواد خوراکی برای یک ماه هم نمی‌شود، حکومت باید توجه بیشتر کند."

براساس آمار صفحه اینترنتی ورلدو میترز، در حال حاضر ۷،۴۸۱ نفر در پاکستان به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۴۳ تن جان باخته‌اند.

آرشیف، پاکستان
آرشیف، پاکستان

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده که پاکستان تعداد لابراتورهای طبی برای تشخیص ویروس کرونا را افزایش داده و تا اکنون این کشور روزانه توانسته ۶،۵۰۰ مورد مشکوک ویروس کرونا را آزمایش کند.

پاکستان بیش از ۲۲۰ میلیون نفوس دارد اما به گفتۀ اسوشیتد پرس در سرتاسر این کشور کمتر از سه هزار بستر عاجل برای درمان بیماران موجود است. در گزارش آمده که عرضۀ خدمات صحی در پاکستان حتی پیش از شیوع ویروس کرونا هم قناعت بخش نبود.

اسوشیتدپرس می‌گوید، حکومت پاکستان در کنار چالش‌های اقتصادی و ضعف خدمات صحی، اکنون با چالش جدید از سوی رهبران گروه‌های افراطی مذهبی روبه‌رو شده‌است.

XS
SM
MD
LG