لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

اختلاف میان حکومت افغانستان و طالبان در روند رهایی زندانیان


طالبان‌رها‌شده، از زندان بگرام توسط حکومت افغانستان
طالبان‌رها‌شده، از زندان بگرام توسط حکومت افغانستان

پس از توافق میان امریکا و طالبان، رهایی پنج‌هزار زندانی طالب و یک هزار زندانی حکومت برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی از پیش زمینه‌های اساسی خوانده می‌شود.

هر دو طرف روند رهایی زندانیان را آغاز کرده‌اند، اما دیده می‌شود که روی این مسئله میان دو طرف اختلاف‌هایی وجود دارد.

شورای امنیت ملی افغانستان به‌تازگی می‌گوید که روند رهایی زندانیان از سوی طالبان مطابق به‌خواست آنان نیست.

جاوید فیصل سخنگوی این شورا روز شنبه (۲۹ حمل) در کابل به خبرنگاران گفت: "۲۰ تن که درکندهار آزاد شده‌اند، ۱۰ تن شان نظامی هستند و ۱۰ تن دیگر آن‌ها ملکی استند. ۴۰ تنی که در لغمان آزاد شده‌اند، در این میان ۹ تن نظامی، ۱۰ تن ملکی و ۱۲ تن از پولیس محلی استند که به طالبان تسلیم شده بودند، که از آن‌ها در کابل نیز تحقیق می‌شود.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

همچنان ۶ تن ترخیص شده‌ها، ۳ تن ماموران وزارت زراعت استند، در کل ۱۹ تن نیروهای امنیتی بقیه افراد ملکی و کارمندان دولت استند".

به گفته‌ای وی، در میان زندانیان آزاد‌شده کسانی هم موجود اند که پس از توافق صلح میان امریکا و طالبان از سوی طالبان بازداشت شده‌اند.

زندانیان طالبان که از زندان بگرام رها شدند
زندانیان طالبان که از زندان بگرام رها شدند

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که روند رهایی زندانیان طالب هنوز هم ادامه دارد و تا کنون ۳۶۱ تن آنان آزاد شده‌اند.

اما طالبان این اظهارات شورای امنیت ملی افغانستان را بی‌اساس دانسته، می‌گویند که حکومت خود در برابر روند صلح و رهایی زندانیان مانع ایجاد کرده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه در پیامی به رادیو آزادی گفت که زندانیان رها‌شده از سوی طالبان همه نظامیان استند، که از چند سال به این طرف در بند طالبان قرار داشتند.

اما این بی‌باوری میان دو طرف نشان دهنده چیست؟

مولوی قلم‌الدین، رئیس حرکت انقلاب اسلامی افغانستان
مولوی قلم‌الدین، رئیس حرکت انقلاب اسلامی افغانستان

مولوی قلم الدین رئیس حرکت انقلاب اسلامی افغانستان روز شنبه (۲۹ حمل) در این مورد به رادیوآزادی گفت که این بی‌اعتمادی زمانی به‌میان آمد که حکومت افغانستان با تیم تخنیکی طالبان توافق نکرد.

طالبان هشدار داده که تیم تخنیکی خود را از کابل فرا می‌خواند

طالبان: رهایی زندانیان طبق توافق‌نامه با امریکا نبوده، روند را ترک کرده‌ایم

آقای قلم‌الدین گفت: "زمانی که یک تیم تخنیکی طالبان به کابل آمد و در این جا بر رهایی زندانیان توافق نکرد، من فکر می‌کنم که این بی‌اعتمادی از همان وقت آغاز شد، مسئله دیگر این است که دو طرف باید به توافق امضاء شده میان امریکا و طالبان رو بیاورند".

به گفته‌ای مولوی قلم‌الدین، برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی باید حکومت افغانستان و طالبان از فرصت به‌میان آمده استفاده کرده و صلح پایدار را برای افغان‌ها در کشور تامین کنند.

XS
SM
MD
LG