لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

خطر فروریزی منار جام هنوز هم پا برجاست


منار جام در ولایت غور
منار جام در ولایت غور

نگرانی‌ها از فروریزی منار تاریخی جام دو سال پیش پس از آن بالا گرفت که سیلاب‌ها بخش‌های زیادی از دیوارهای استنادی منارجام و هوتلی را که از سوی یونسکو اعمار شده بود، تخریب کرد و آب تا کناره‌های منار جام نفوذ کرد و این منار در لبه‌ای تخریب شدن قرار گرفت.

حکومت و یونسکو نیز تعهداتی برای استحکام و بازسازی این منار کردند تعهداتی عملی نشده‌است.

فخرالدین آریاپور رئیس اطلاعات فرهنگ ولایت غور می‌گوید: "ساحه باستانی است که باید از یونسکو یک انجنیر باشد بدون نماینده یونسکو ما کاری کرده نمی‌توانیم. کاری‌هایی‌که انجام شوند باید تزئینات منار کار شود و اگر نشود فرو می‌ریزد و باید مهمان‌خانه آن نیز اعمار شود. این همه کار بر می‌گردد به امنیت که امنیت نیست در ساحه و هیچ انجنیر و شرکت حاضر به کار در آن ساحه نیست."

منار جام
منار جام

رئیس اطلاعات و فرهنگ غور می‌گوید که برای تأمین امنیت ساحۀ منار جام از وزارت امور داخله خواستار اختصاص یک واحد پولیس حفاظت از آبدات تاریخی یا قطعۀ "۰۱۲" شده‌است، اما تاکنون پاسخی در یافت نکرده است.

عبدالقیوم فرمانده قطعه "۰۱۲" پولیس در منار جام غور نیز می‌گوید که ساحه منار جام در تهدید بلند امنیتی قرار دارد و طالبان می‌خواهند دست به کاوش‌گری در اطراف این منار بزنند.

وی گفت: "{طالبان} که پارسال ساحه را گرفتند معلومات زیادی در مورد ساحه منار جمع کردند، دستگاه آورده بودند از پاکستان، تحقیقات زیاد کردند طالبان صدفیصد به منار آسیب می‌رسانند. این‌ها ضد همین منار هستند."

با تلاش‌های زیاد نتوانستیم دیدگاه وزارت داخله و فرماندهی پولیس غور را در این زمینه داشته باشیم.

'بیش از سه صد بنای تاریخی غور در معرض تخریب قرار دارند'

اما سخنگو والی غور وضعیت امنیتی ساحه را خوب توصیف می‌کند: "در ساحه منار جام فعلاً امنیت تامین است، از لحاظ تحکیم‌کاری شده و از لحاظ زینتی تاحال کار نشده، قرار است کاری بشود ولی از نگاه امنیتی قابل نگرانی نیست. نیروهای امنیتی، مردم و خیزش‌های مردمی تامین امنیت دارند."

رئیس اطلاعات و فرهنگ غور می‌افزاید که به تازگی یک شرکت قراردادی با هزینه بیشتر از هشت و نیم میلیون افغانی از هزینه وزات اطلاعات و فرهنگ یک دیوار استنادی در این ساحه ساخته است و اگر تامین امنیت نشود، هیچ کار دیگری در آن ساحه نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG