لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

دیدار خلیل‌زاد با وزیر خارجه هند در مورد اوضاع سیاسی افغانستان


َزلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
َزلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان بار دیگر بر حل بی‌درنگ تنش‌های سیاسی در افغانستان تأکید کرده و گفته است که رهبران این کشور باید حکومت فراگیر تشکیل دهند.

آقای خلیل‌زاد در توییت تازه‌اش نوشته که وی دیروز شنبه (۱۷ اپریل) در گفت‌وگو با اس‌جی شنکر، وزیر خارجه هند در باره مسائل مختلف مرتبط با افغانستان از جمله تسریع آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی گفت‌وگو کرده‌است.

او در این رشته تویت نوشته: "ما در مورد فوریت حل بحران سیاسی داخلی و اهمیت این‌که رهبران افغانستان یک حکومت همه‌شمول تشکیل دهند، صحبت کردیم."

"ما همچنین در مورد ضرورت دولت افغانستان و طالبان برای تسریع آزادی زندانیان، حمایت از کاهش سریع خشونت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صحبت کردیم."

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با وزیر خارجه هند در حالی در مورد حل بحران‌های سیاسی پس از انتخابات و تسریع روند صلح افغانستان صحبت کرده‌است که گفته می‌شود پیشرفت‌ها در هر دو روند کند است.

عاصم عاصم، عضو هئیت رهبری تیم 'ثبات و هم‌گرایی' روز یکشنبه «۳۱ حمل ۱۳۹۹» در صحبت با رادیو آزادی، تیم محمد اشرف غنی را متهم به لجاجت کرد و گفت که پافشاری غیر واقع‌بینانه‌ این تیم، حل تنش‌های سیاسی را به درازا کشیده است.

آقای عاصم گفت: "تا این مرحله که موضوع کشانیده شد و طول کشید، علت آن اصرار و پافشاری روی مواردی است که غیر واقع‌بینانه اطراف آقای غنی مطابق میل‌شان می‌خواهند توافق شود. این‌‌که موضوع تا کنون به نتیجه‌ی نرسیده، دلیل لجاجت و پافشاری جانب مقابل است."

'طرح تیم ثبات و هم‌گرایی برای ارسال به ارگ در حال نهایی شدن است'

هرچند به اساس گزارش‌ها، تا کنون دست‌کم چهار طرح میان عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی برای حل تنش‌های انتخاباتی مبادله شده‌است.

اما تیم 'ثبات و هم‌گرایی' از آماده شدن طرح تازۀ سخن می‌گوید که تاچند روز آینده نهایی خواهد شد.

در عین حال لطیف محمود معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که آقای غنی خواهان حکومتی است که ممثل اراده همه افغان‌ها باشد.

لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

آقای محمود گفت: "طوری‌که رئیس جمهوری افغانستان در مراسم تحلیف به صراحت گفت، ما خواهان حکومتی با پایه‌های وسیع سیاسی هستیم، حکومتی‌که ممثل اراده و آیینه‌ای تمام‌نمای مردم افغانستان باشد."

آقای محمود در مورد پیشرفت‌ها در حل تنش‌های سیاسی توضیح نداد، اما پیش از این آقای غنی گفته است که آقای عبدالله خواست‌های بیرون از دایره قانون اساسی دارد که قابل پذیرش نیست.

نشست رهبران سیاسی برای حل بحران انتخابات در افغانستان
نشست رهبران سیاسی برای حل بحران انتخابات در افغانستان

پیش از این حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، عبدرب الرسول سیاف، محمد یونس قانونی و محمد کریم خلیلی از رهبران جهادی به‌عنوان هیئت میانجی میان ارگ و سپیدار در تلاش حل این بحران بوده‌اند.

هرچند حکومت افغانستان با تشکیل هئیت مذاکره کننده و آغاز رهایی زندانیان گامی به سوی آغاز مذاکرات میان افغانان برداشته، اما آگاهان می‌گویند که تا مشکل میان ارگ و سپیدار برطرف نشود، هیچ پیشرفت تأثیرگذار در روند صلح با طالبان نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG