لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

تلاش‌های حکومت افغانستان برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه با طالبان


اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر به رهبری ملا برادر
اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر به رهبری ملا برادر

حکومت افغانستان و جامعه جهانی در چند روز گذشته خواست آتش‌بس با طالبان را بیشتر کرده‌اند.

وزارت دولت در امور صلح دیروز یک‌شنبه (۲۶ اپریل) نشست کمیته عالی هم‌آهنگ کننده تلاش‌های صلح را دایر کرده بود که در آن بار دیگر روی یک آتش‌بس به هدف رسانیدن کمک‌ها به مناطق جنگ‌زده در ایام تهدید کرونا صحبت شد.

عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح در صفحه توییترش نوشته است که در این نشست دو روزه در مورد تلاش‌های حکومت جهت تأمین یک آتش‌بس بشر دوستانه برای رسانیدن کمک‌ها به نیازمندان مناطق جنگ‌زده صحبت‌هایی شد.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت در مورد نشست گفت: "وزیر دولت در امور صلح گفت که بسیج‌سازی تلاش‌های حکومت به سطوح ملی، منطقوی و بین‌المللی ادامه دارد. آزادی زندانیان بخشی از این پروسه است که به همین هدف آغاز شده‌است. دولت هیچ فرصتی را برای تأمین آتش‌بس، توقف جنگ و جلوگیری از کشتار مردم از دست نمی‌دهد."

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

قبل از این هم مخصوصاً بعد از رسیدن ویروس کرونا به نقاط مختلف افغانستان، از طالبان خواسته شده‌است که به هدف رسیدن کمک‌ها به نیازمندان آتش‌بس بشر دوستانه کنند.

اشرف غنی: طالبان به حرمت ماه رمضان آتش‌بس کنند

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان دیروز در اعلامیۀ گفت که حکومت برای تأمین صلح گام‌های جدی برداشته است، ولی ادامه حمله‌های طالبان نشان می‌دهد که این گروه به کاهش خشونت‌ها پابند نیست.

امضای توافقنامه صلح توسط نماینده امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح توسط نماینده امریکا و طالبان در قطر

طالبان بعد از گفت‌وگوهای چندین ماهه در دوحۀ قطر با نمایندگان امریکا به تاریخ ۲۹م فبروری توافقی را با امریکا امضا کردند که شامل تعهدات در مورد آتش‌بس یا آتش‌کم، آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و بالاخره رسیدن به یک توافق صلح در افغانستان است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان و امضا کنندۀ همین توافق با طالبان به روز یک‌شنبه از این گروه خواست که خشونت‌ها را کاهش دهند. وی در صفحه توییترش نوشته است که ماه رمضان به طالبان این فرصت را فراهم می‌کند که تا ختم بحران کرونا و به هدف رسیدن کمک‌های بشری با پذیرفتن آتش‌بس خشونت‌ها را کاهش داده، حمله‌های تهاجمی‌شان را متوقف کننند.

وی همچنان از حکومت و طالبان خواسته است که پروسۀ تبادله زندانیان را تشدید بخشند و گفته است که گسترش کرونا نیاز فوری آزادی زندانیان را برملا و برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی کمک می‌کند.

ولی طالبان مسلح جوانب دیگر را ملامت می‌کنند که به تعهدات‌شان عمل نکرده و بی‌جا خواست آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها را می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه دیروز یک‌شنبه (۲۶ اپریل) در یک پیام صوتی گفت که حکومت افغانستان از آغاز سد راه صلح ایجاد کرده‌است و امریکا و ناتو هم به تعهدات‌شان پابند نبوده‌اند.

به‌گفته وی، حکومت زندانیان طالب را آزاد نکرده و ناتو هم میلیون‌ها مرمی به نظامیان افغان داده‌است که این به‌گفته وی تخطی از تعهدات با طالبان است.

XS
SM
MD
LG