لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۹

سازمان ملل‌ تلاش دارد تا میان حکومت افغانستان و طالبان آتش‌بس برقرار شود


انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل‌متحد
انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل‌متحد

انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل‌متحد می‌گوید که که این سازمان تلاش‌ها را آغاز کرده تا آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان برقرار شود.

آقای گوتیرش به روز پنج‌شنبه (۳۰ اپریل) گفت که پیشنهاد قبلی سازمان ملل در بارۀ آتش‌بس جهانی را شانزده گروۀ مسلح غیرحکومتی پذیرفته و به آتش‌بس توافق نشان داده اند.

وی در بیست و سوم ماۀ مارچ خواهان آتش‌بس در کشورهای جنگ‌زده به‌شمول افغانستان شد و خواسته بود تا همه به مبارزه با ویروس کرونا تمرکز کنند.

سرمنشی سازمان ملل‌متحد اما گفته که با وجود تلاش‌های این سازمان، جنگ در لیبیا شدت یافته.

به اساس گزارش‌ها نبرد میان طالبان و نیروهای افغان نیز درهفته‌های اخیر افزایش یافته است.

رئیس جمهور محمداشرف غنی، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان و ناتو به تازگی از طالبان خواستند که آتش‌بس کنند و از خشونت دست بکشند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

طالبان در پاسخ بار دیگر بر آنچه تطبیق موافقتنامۀ این گروه با امریکا خواندند تأکید ورزیدند و گفتند که درخواست آتش‌بس در حال حاضر معقول نیست.

طالبان در اعلامیۀ به روز یک‌شنبۀ این هفته ادعا کردند که حکومت افغانستان به ایجاد موانع در برابر تطبیق موافقتنامه پرداخته، رهایی زندانیان را به تأخیر انداخته و تیم جامع مذاکراتی را معرفی نکرده است.

در اعلامیه گفته شده بود که امریکا و ناتو نیز مسؤلیت شان را در قبال عملی کردن مواد موافقتنامه ادا نکرده اند.

طالبان به اساس موافقتنامه که میان این گروه و ایالات متحده در ۲۹ ماه فبروری در دوحۀ قطر امضا شد، خواستار رهایی تا به ۵ هزار زندانی شان هستند.

حکومت افغانستان گفته که تاکنون‌ حدود ۵۵۰ زندانی طالبان را رها کرده است.

آرشیف: رهایی زندانیان گروه طالبان از زندان پلچرخی کابل
آرشیف: رهایی زندانیان گروه طالبان از زندان پلچرخی کابل

اما هنوز روشن نیست که آیا این زندانیان به اساس فهرستی که طالبان به حکومت افغانستان سپرده بودند، رها شده اند یا خیر.

منشی عمومی سازمان ملل متحد گفته، از پیشنهاد این سازمان در زمینۀ آتش بس جهانی، ۱۱۴حکومت ، سازمان های مختلف منطقه ای ، رهبران مذهبی و بیش از ۲۰۰ بنیاد مدنی حمایت کرده اند.

شانزده گروۀ مسلح غیر حکومتی در جهان که این پیشنهاد را پذیرفته اند، در یمن، میانمار،اوکراین،فیلیپین،کلمبیا ، لیبیا،سودان، سوریه و برخی جا های دیگر مستقر هستند.

گوتیرش گفته که نمایندگان و هیئت‌های سازمان ملل تلاش می‌ورزند تا اقدام‌های انجام شده توسط گروه‌های مختلف درگیر جنگ در رابطه به ختم جنگ منجر به آتش‌بس مؤثر شود.

در همین حال در شورای امنیت این سازمان، بحث‌ها در بارۀ مسودۀ قطعنامۀ در مورد آتش‌بس بشردوستانه در جهان ادامه دارد.

اگر این قطعنامه تصویب شود، نخستین قطعنامۀ سازمان ملل در پیوند به مبارزه با ویروس کرونا خواهد بود.

این در حالی است که امریکا و چین دو کشور که از حق ویتو برخوردار هستند،در بارۀ نقش سازمان صحی جهان (WHO) در مورد مبارزه با این ویروس اختلاف نظر دارند.

چین می‌گوید که این سازمان نقش‌اش را به خوبی ایفا کرده اما امریکا گفته، WHO در کارش کوتاهی کرده است و ماه گذشته اعلام کرد که تصمیم گرفته تا کمک مالی واشنگتن به سازمان صحی جهان به حالت تعلیق در آورده شود.

XS
SM
MD
LG