لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

سفر زلمی خلیل‌زاد به قطر، هند و پاکستان به‌خاطر تقویت پروسۀ صلح افغانستان


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان به هدف بحث‌ها جهت تقویت پروسۀ صلح این کشور به قطر رفته است و قرار است به هند و پاکستان نیز برود.

این موضوع را وزارت خارجه امریکا دیروز ابراز داشت.

در وب‌سایت وزارت خارجه امریکا آمده‌است که آقای خلیل‌زاد به هدف اجرای کامل توافق میان طالبان و ایالات متحده با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار خواهد کرد.

خلیل‌زاد در دهلی جدید با مقامات هندی ملاقات می‌کند تا در باره نقش هند در ایجاد صلح پایدار در افغانستان و منطقه گفت‌وگو کند.

قرار است آقای خلیل‌زاد در اسلام‌آباد، با مقام‌های پاکستانی دیدار نموده و در باره روند صلح افغانستان گفت‌وگوهای داشته باشد.

به‌گفته وزارت خارجه امریکا قرار است خلیل‌زاد در هر توقف‌اش، خواهان حمایت از کاهش فوری خشونت‌ها در افغانستان، تسریع روند آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و همکاری بین همه جوانب در مبارزه علیه ویروس کرونا یا بیماری 'کووید-۱۹' شود.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا

این سفر نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان به قطر، هند و پاکستان در حالی صورت می‌گیرد كه مارک اسپر وزیر دفاع امریكا دو روز پیش (۰۵ می ۲۰۲۰) گفت كه توافق صلح افغانستان عقب مانده‌است، زیرا هم حکومت این کشور و هم طالبان نتوانسته اند به تعهدات خود عمل كنند.

پیشرفت در مذاکرات بین‌الافغانی به دلیل اختلافات سیاسی بین رئیس جمهور اشرف غنی و رقیب‌اش عبدالله عبدالله که هر دو خود را برندۀ انتخابات اعلان کرده‌اند، با کندی مواجه بوده‌است.

بن بست سیاسی افغانستان در حالی جریان دارد که طالبان در چند هفته اخیر با وجود تعهد شان برای کاهش خشونت‌ها جهت هموار شدن راه مذاکرات مستقیم با حکومت، حملات‌شان را شدت بخشیده‌اند.

طالبان تعهد کرده بودند تا ماه مارچ مذاکرات با حکومت افغانستان را آغاز کنند، ولی جنجال روی آزادی زندانیان طالب، آغاز این گفت‌وگوها را به تأخیر انداخته است.

مراسم امضای توافق‌نامه امریکا و طالبان در قطر
مراسم امضای توافق‌نامه امریکا و طالبان در قطر

هستۀ توافق میان ایالات متحده و طالبان این است که با آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی خروج سربازان بین‌المللی از افغانستان آغاز شود و طالبان در بدل اجازه ندهند که افغانستان بار دیگر به لانه تروریستانی مبدل گردد که با استفاده از خاک این کشور حملاتی را در خارج انجام دهند.

XS
SM
MD
LG