لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

ترمپ و رهبر قطر، روی كاهش خشونت‌های طالبان در افغانستان توافق کرده اند


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریكا و امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی رهبر قطر
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریكا و امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی رهبر قطر

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریكا و امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی رهبر قطر، روی اهمیت كاهش خشونت‌ها توسط طالبان در افغانستان توافق کرده اند.

براساس گزارش آژانس خبری رویترز، قصر سفید چهار شنبه،۲۲ اپریل در اعلامیه‌ای گفت: "رهبران ایالات متحده و قطر در یک تماس تلفنی در مورد اهمیت ادامۀ گفتگوها در مورد آزادی زندانیان در افغانستان نیز به توافق رسیده اند."

در ماه فبروری سال‌‎جاری میلادی، بعد از یک هفته کاهش خشونت‌ها توسط طالبان در افغانستان، توافق‌نامۀ صلح بین هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه این کشور برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر مسئول دفتر سیاسی طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد.

ملا عبدالغنی برادر رهبر هیئت طالبان، با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریكا برای صلح در افغانستان در مراسم امضای توافق نامه میان اعضای طالبان افغانستان و ایالات متحده در دوحه قطر
ملا عبدالغنی برادر رهبر هیئت طالبان، با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریكا برای صلح در افغانستان در مراسم امضای توافق نامه میان اعضای طالبان افغانستان و ایالات متحده در دوحه قطر

با آنکه طالبان به‌کاهش خشونت‌ها تعهد کرده اند و از حملات بر نیروهای بین‌المللی در افغانستان خودداری کردند، اما خشونت‌ها و حملات بر نیروهای افغان را از سر گرفتند.

آژانس خبری رویترز از قول مقام‌های امنیتی افغان می‌نویسد که روز چهارشنبه گفته اند، در ۲۴ ساعت گذشته در نتیجۀ برخوردهای خونین در سرتاسر افغانستان، ده‌ها تن از جنگجویان طالب و پرسونل نیروهای امنیتی افغان کشته و زخمی شده اند.

این برخوردها در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌های ایالات متحدۀ امریکا برای تامین صلح در افغانستان ادامه دارد.

عبدالقادر مفتی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان، در یک توییت نوشته است که ۸ تن از پرسونل نیروهای امنیتی افغان در نتیجۀ حمله طالبان بر یک پوستۀ امنیتی معدن مس عینک در ولایت لوگر کشته شده اند.

وزرات داخلۀ افغانستان می‌گوید که در نتیجۀ عملیات در ولایت لوگر ۲۰ جنگجوی طالب کشته شده اند.

ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل نیز می‌گوید که جنگجویان طالب به چندین پوستۀ امنیتی در این ولایت حمله کرده، ۱۱ تن از پرسونل نیروهای امنیتی افغان را کشته و ۱۹ تن دیگر را زخمی کرده اند.

به گفتۀ آقای امانی در نتیجه این برخوردها یک تن از پرسونل نیروهای افغان نیز توسط طالبان اسیر گرفته شده است.

مقام‌های کندهار در یک اعلامیه گفته اند که در سه ولسوالی این ولایت چهار تن از پرسونل نیروهای امنیتی افغان و ۳۱ جنگجوی طالب کشته شده اند.

چندین تن از شورشیان طالب در کندهار کشته شده اند

در ولایت غزنی نیز روز سه شنبۀ هفته جاری در نتیجۀ یک ماین کنار سرک حداقل ۴ فرد ملکی کشته شدند، وزارت داخله افغانستان در یک اعلامیه طالبان را به این حمله متهم کرد. اما طالبان تاهنوز در مورد این رویداد تبصره نکرده اند.

حملات، ادامۀ خشونت‌ها و بی‌ثباتی سیاسی روند شکنندۀ صلح افغانستان را با تهدید مواجه ساخته است. در حالی‌که افغانستان درگیر مبارزه با همه گیری ویروس کرونا، مبادلۀ زندانیان و تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات رسمی صلح است، طالبان در خواست‌های مکرر حکومت افغانستان را در مورد آتش‌بس رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG