لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

حمله بر زایشگاه در غرب کابل؛ ۱۴ تن جان باختند و ۱۵ تن زخمی شدند


حمله مهاجمان بر غرب کابل در یک زایشگاه
حمله مهاجمان بر غرب کابل در یک زایشگاه

در حمله مهاجمان انتحاری بر شفاخانه ملی ۱۰۰ بستردشت برچی در کابل ۱۴ تن به شمول یک پولیس جان باختند و ۱۵ تن دیگر زخم برداشتند.

این رویداد بی‌پیشینه حوالی ساعت ۱۰ پیش از چاشت امروز سه شنبه (۲۳ ثور) بر این شفاخانه هنگامی رخ داد که مهاجم بر یک شفاخانه که زنان و نوزادان در آن بستری بودند، هجوم بردند و غیرنظامیان را آماج قرار دادند.

حمله بر یک شفاخانه در غرب کابل
حمله بر یک شفاخانه در غرب کابل

ساعت ده پیش از چاشت سه مهاجم انتحاری با سلاح‌های سبک و سنگین وارد شفاخانه ۱۰۰ بستر ملی دشت برچی شدند و پس از آن این مهاجمان به شلیک بر غیرنظامیان در این شفاخانه پرداختند.

در این حمله ۱۳ غیرنظامی بشمول زنان، دو نوزاد و کارمندان این شفاخانه جان باختند و بر بنیاد گزارش وزارت داخله ۱۵ تن دیگر زخم برداشتند.

یک پولیس نیز در این رویداد کشته شده است.

بخش زایشگاه این شفاخانه ۱۰۰ بستر، مربوط به داکتران بدون مرز است. "ام. اس. اف" یا داکتران بدون مرز این موضوع را در صفحۀ تویترش تأیید کرده است.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله در باره این رویداد می‌گوید که نیروهای امنیتی حدود ۱۰۰ تن از غیرنظامیان را که شامل بیماران و کارمندان شفاخانه و سه خارجی بودند، نجات دادند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان

آقای آرین گفت: "با تاسف تروریستان با دوام جنایت‌های بشری‌شان امروز به شفاخانه صد بستر دشت برچی حمله کردند. در این حمله ۱۴ تن که ۱۳ تن آن‌ها غیرنظامیان به شمول زنان، نوزادان و کارمندان صحی شفاخانه شهید شدند. یک تن از نیروهای امنیتی ما نیز در این رویداد شهید شده است. حمله با از پا در آوردن سه تروریست پایان یافته است."

تصویرهای این رویداد که از سوی وزارت امور داخله در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده، نشان می‌دهد که نیروهای قطعات خاص نوزادان را با لباس‌های آلوده با خون در حال نجات دادن هستند.

مهاجمان پس از نزدیک به شش ساعت نبرد با نیروهای امنیتی در این شفاخانه از سوی این نیروها از پا درآورده شدند.

یکی از کارمندان این شفاخانه می‌گوید، مهاجمان یونیفورم نظامی بر تن داشتند و با سلاح‌ مجهز بودند.

او گفت: "من بسیار نزدیک بودم دیدم. دو تن انتحاری که بالایم فیر کردند، منظم بودند ریش‌شان تراشیده و دریشی نظامی بر تن داشتند. دست داکتر صاحب همکارم را گرفتم و خود ما را پنهان کردیم."

حمله بر شفاخانه ۱۰۰ بستر در دشت برچی
حمله بر شفاخانه ۱۰۰ بستر در دشت برچی

شماری از گواهان رویداد در این باره به رادیو آزادی می‌گویند: "دیدم که از داخل شفاخانه مردم می‌دودیدن، گفتند انتحاری آمده کسانی که از شفاخانه زنده برون می‌شد، یک نفر کشته شده را باخود برون می‌کردند، زن را زده بودند در روی سرک شکم اش پاره شده بود، طفل را زده بودند مغزهایش ریخته بود."

مسئولیت این حمله را تا کنون کدام گروهی بر عهده نگرفته است، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفته است که این حمله کار این گروه نیست.

حمله به شفاخانه ها از سوی مهاجمان انتحاری پیشنه دارد اما این نخستین باری است که یک شفاخانه زایشگاه که مادران و نوزدان در آن بستری هستند، آماج این گونه حمله مرگبار قرار گرفته است.

این حمله واکنش‌های بسیاری را بر انگیخته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی حمله بر یک شفاخانه زایشگاه را قصاوت و عمل غیر انسانی و اسلامی خوانده‌اند.

وحید عمر مشاور رئیس جمهور در حساب توییتر خود نوشته، به کسانیکه طالبان را گروه آدمکش و قراردادی می‌شناسند تلاش دارند برای آن‌ها پالان تازه بپوشانند بدانند که این عمل فراموش ناشدنی و نا بخشودنی است.

وزارت داخله نیز این حمله را جنایت بشری خوانده و از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری خواسته است که آنرا به گونه جدی پی‌گیری کنند.

XS
SM
MD
LG