لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

مبارزه با ویروس کرونا بحث اصلی اجلاس سالانۀ سازمان صحی جهان


رئیس و شماری از مقام‌های سازمان صحی جهانی در مقر این سازمان در ژنو جلسه انترنتی روز دوشنبه را مدیریت می‌کردند.
رئیس و شماری از مقام‌های سازمان صحی جهانی در مقر این سازمان در ژنو جلسه انترنتی روز دوشنبه را مدیریت می‌کردند.

سازمان ملل‌متحد و مقام‌های بلند پایۀ کشور های مختلف، اجلاس سالانۀ سازمان صحی جهان را دیروز آغاز کردند.

مبارزه با ویروس کرونا، بحث اصلی در این نشست ویدیویی دو روزه خواهد بود.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا اکنون از مرز چهار میلیون ۸۰۰ هزار تن گذشته است. از این میان حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار تن دوباره شفا یافته اند.

بحث‌ها این بار در اجلاس سالانۀ سازمان صحی جهان، جنجال برانگیز دانسته می‌شود.

پس از شیوع ویروس کرونا، نخستین بار است که چنین اجلاس از سوی سازمان صحی جهان (WHO) برگزار شده‌است.

سازمان صحی جهان پیش از این نشست، خواهان تحقیق در مورد منشأ ویروس کرونا شده بود. آسترالیا و چند کشور دیگر از این درخواست حمایت کرده‌اند.

الکس ازار وزیر صحت و منابع بشری امریکا در اجلاس سالانۀ سازمان صحی جهان بر این سازمان اتهام وارد کرد که در پیشبرد مأموریتش ناکام شده، بناء به گفتۀ او، چنین اقدام باعث مرگ‌ومیر شمار زیادی در جهان شده‌است.

الکس ازار
الکس ازار

آقای ازار افزود: "در مورد علت این‌که چرا ویروس از کنترول بیرون شد، باید صادق باشیم. سازمان صحی جهان در جمع‌آوری معلومات مورد نیاز برای جهان ناکام بود. این ناکامی باعث مرگ شمار زیادی شده‌است."

اما تدروس ادهانوم گبریاسوس رئیس سازمان صحی جهان، هر گونه کم‌کاری در اجراات این سازمان را رد می‌کند.

او روز دوشنبه «۱۸ می ۲۰۲۰» گفت، سازمان صحی جهان به شفافیت، حسابدهی و بهبود دوامدار متعهد است.

آقای گبریاسوس پیشنهاد کرد که کشور های جهان به صورت خیلی محتاطانه، اقدام به کاهش محدودیت‌ها کنند.

سخنرانی تدروس ادهانوم گبریاسوس در نشست انترنتی سالانه سازمان صحی جهان
سخنرانی تدروس ادهانوم گبریاسوس در نشست انترنتی سالانه سازمان صحی جهان

آقای گبریاسوس می‌گوید: "سازمان صحی جهان، از درخواست کشور های که می‌خواهند به پای خود ایستاده شوند و کسب‌وکار ها را دوباره آغاز کنند، به صورت کامل درک و از آن حمایت می‌کند. تا جائیکه ممکن است، ما هم خواهان اعادۀ اقتصاد جهان استیم. از کشور ها می‌خواهم که با احتیاط گام بردارند. کشور های که بدون رعایت مقررات صحی، امور را پیش می‌برند، اقتصاد خود شانرا به خطر می‌اندازند."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، تمویل سازمان صحی جهان را قطع کرده و گفته است که چین در انتشار ویروس کرونا دخیل بوده‌است. به‌گفتۀ ترمپ، این کار چین با پیامد های جدی به همراه خواهد شد.

مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا هم در جریان همین ماۀ گفته بود، شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد، ویروس کرونا از یک لابراتوار در شهر ووهان چین گسترش یافته. این اتهام از سوی مقام‌های چینایی رد شده‌است. تا هنوز مقام‌های امریکایی هم در مورد ادعای‌شان، اسناد و شواهدی ارائه نکرده‌اند.

روز دوشنبه، شی جین پینگ رئیس جمهور چین در نشست ویدیویی سازمان صحی جهان گفت، ویروس کرونا پس از جنگ دوم جهانی، جدی‌ترین وضعیت اضطراری صحی را به بار آورده است.

شی جین پینگ
شی جین پینگ

به‌گفتۀ او، هنگامی‌که ویروس کرونا تحت کنترول درآمد، چین از تحقیق در مورد منشای آن حمایت می‌کند.

در جهان تا روز دوشنبه شمار مبتلایان به ویروس کرونا به نزدیکی‌های پنج میلیون تن رسید. ۳۱۷ هزار تن پس از ابتلا به این ویروس جان داده‌اند.

زیان‌های مالی، صدمه به سیستم‌های صحی، جلوگیری از سفر و گشت‌وگذار و همچنان ماندن میلیارد ها تن در خانه، از آسیب‌های دیگری است که ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ برای جهانیان به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG