لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

حکومت افغانستان در تلاش اجماع منطقه‌ای و جهانی برای گفت‌وگو های بین‌الافغانی است


هیئت گروه طالبان در قطر
هیئت گروه طالبان در قطر

به دنبال امضای توافق سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، حکومت افغانستان اکنون خواهان اجماع منطقه‌ای و جهانی برای آغاز گفت‌وگو های بین‌الافغانی شده‌است.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح به رادیو آزادی گفت، حکومت خواهان همکاری صادقانۀ کشور ها در روند صلح است.

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی روز دوشنبه در مقر وزارت داخله گفت که طالبان با جنگ پیروز نمی‌شوند و باید راۀ مذاکره را انتخاب کنند.

یک روز پس از امضای توافق سیاسی میان رئیس جمهور اشرف غنی و رقیب گذشته‌اش عبدالله عبدالله، وزارت دولت در امور صلح، از کشور های منطقه و جهان خواهان همکاری در گفت‌وگو های بین‌الافغانی شده‌است.

قرار بود این گفت‌وگو ها در دهم ماۀ مارچ و ۱۰ روز پس از امضای توافق میان امریکا و طالبان آغاز شود، اما تا هنوز هیچ خبری از مذاکرات بین‌الافغانی نیست.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، شام دوشنبه «۲۹ ثور ۱۳۹۹» به رادیو آزادی گفت که همکاری صادقانۀ کشور های منطقه و جهان برای تلاش‌های صلح افغانستان خیلی ضروری است.

ناجیه انوری
ناجیه انوری

خانم انوری می‌افزاید: "حکومت افغانستان به نقش کشور های منطقه و جهان و نیز تأثیر حمایت آن‌ها بر موفقیت روند صلح در محوریت، با مالکیت مردم و رهبری دولت افغانستان باور دارد. از این جهت، حکومت همیشه روی ایجاد، تحکیم و تقویت اجماع منطقه و جهان برای صلح در افغانستان کار کرده و توقع دارد که همکاری‌های صادقانه کشور ها را در روند صلح افغانستان داشته باشد."

پس از حدود سه ماه جنجال، توافق سیاسی میان رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس پیشین اجرائیه روز یکشنبه «۲۸ ثور ۱۳۹۹» در کابل امضا شد.

بر اساس این توافق، آقای عبدالله شورای عالی مصالحه را رهبری خواهد کرد.

امضای توافق‌نامه سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله
امضای توافق‌نامه سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله

با وجود استقبال بین‌المللی از این توافق، طالبان آنرا برای تلاش‌های صلح موفق عنوان نکردند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در همین روز در تویتر نوشت: "آنچه در کابل شد در گذشته هم صورت گرفته بود، اما چنین اقدام حمایت مردمی ندارد. حل مشکل افغانستان زمانی ممکن است که توافق دوحه به‌طور کامل عملی شود. زندانیان باید آزاد شوند و راه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی هموار شود."

طالبان تا هنوز به هر درخواست حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات پاسخ رد داده و جنگ را ادامه داده‌اند.

این‌سو رئیس جمهور اشرف غنی بار دیگر روز دوشنبه گفت که جنگ هیچگاه پیروزی به همراه نمی‌آورد.

آقای غنی که در مقر وزارت داخلۀ افغانستان سخنرانی می‌کرد همچنان افزود، در هیچگونه تلاش برای صلح، روی نیرو های امنیتی معاملۀ صورت نخواهد گرفت.

آقای غنی می‌گوید: "این ارادۀ ملی است. ما به‌خاطری مصالحه می‌خواهیم که خونریزی، بحران و نا امنی به صورت بنیادی پایان یابد. چیزی را که در میز مذاکره به دست می‌آورید، به زور و فشار گرفته نمی‌توانید."

با امضای توافق سیاسی، حالا به نظر می‌رسد که تلاش‌های صلح افغانستان و مذاکرات بین‌الافغانی وارد مرحلۀ تازۀ شده‌است.

شماری کشور ها و نهاد ها از جمله ایالات متحدۀ امریکا و سازمان ملل‌متحد امیدواری دارند که این توافق، تیم قوی را برای آغاز مذاکرات تعیین کند و گره‌گشاۀ مشکل شود.

ناتو، هند و ترکیه هم از امضای این توافق استقبال کرده‌اند. در تازه‌ترین واکنش، هیئت اتحادیۀ اروپا در کابل، روز دوشنبه در اعلامیۀ گفت که از توافق سیاسی یکشنبه میان رهبران افغان استقبال می‌کند و انتظار دارد که این توافق راه‌ها برای گفت‌وگو های بین‌الافغانی را هموار سازد.

طالبان پس از امضای توافق با امریکا در دوحه تنها روی رهایی پنج هزار زندانی‌شان از بند حکومت افغانستان تأکید کرده‌اند.

حدود یک هزار زندانی طالبان از زندان‌ها رها هم شدند، اما حکومت افغانستان هفتۀ گذشته گفت، پس از آن‌که طالبان خشونت‌ها را کاهش ندادند، این روند را متوقف می‌سازد.

به دنبال حملات مرگبار سه شنبه گذشته در کابل و ننگرهار، رئیس جمهور اشرف غنی نیرو های امنیتی را از حالت دفاعی به وضعیت تهاجمی در آورد. آقای غنی روز دوشنبه در وزارت داخله هم گفت که این وضعیت تهاجمی همچنان ادامه خواهد داشت و نیرو های افغان به‌گفتۀ او به عقب باز نخواهند گشت.

XS
SM
MD
LG