لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۳۲

خواست وزیر خارجه امریکا از حکومت افغانستان و طالبان


مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا به کاهش خشونت در افغانستان تأکید کرده از حکومت و طالبان خواستار شد تا به گفت‌وگو رو آورند.

این درخواست همزمان با ملاقات زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا با مقام‌های حکومت افغانستان در کابل صورت می‌گیرد.

مایک پومپیو در اظهارات دیروز خود در واشنگتن از توافق اخیر سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله استقبال کرد.

او ابراز امیدواری کرد که این توافق زمینه گفت‌وگو در افغانستان را مساعد سازد.

آقای پومپیو افزود: "ما از هر دو رهبر می‌خواهیم که تحرک ناشی از این نتیجۀ مثبت را در مسیر تسریع تلاش‌های شامل ساختن حکومت در مذاکرات بین‌الافغانی قرار دهند. ما نیازمندیم تا همه اطراف به شمول طالبان نقش خود برای آغاز مذاکرات را انجام دهند . خشونت باید کاهش یابد، ما سخت تلاش می‌کنیم تا هدف مهم دستیابی به صلح و آشتی در افغانستان را برآورده سازیم."

ملا هبت‌الله رهبر طالبان در پیام خود به مناسبت عید فطر گفت که طالبان متعهد تطبیق موافقت‌نامه خود با امریکا می‌باشند و واشنگتن هم باید تعهد خود را عملی سازد تا به‌گفته وی این فرصت حیاتی ضایع نشود.

در این میان، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان دیروز در ارگ با رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی ملاقات کرد. اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان بدون جزئیات بیشتر گفت که در این ملاقات در بارۀ گام‌های بعدی روند صلح گفت‌وگو صورت گرفت.

آقای خلیل‌زاد از قطر به کابل رفت. یک نماینده دفتر طالبان در دوحه که نخواست نامش ذکر شود به رادیو آزادی گفت در بارۀ تطبیق توافق‌نامه طالبان و امریکا با آقای خلیل‌زاد صحبت شد.

منابع در ارگ ریاست جمهوری می‌گویند مقام‌های افغان هنگام صحبت با آقای خلیل‌زاد تأکید کردند که قبل از گفت‌وگوی مستقیم با طالبان آتش‌بس یا کاهش خشونت باید نافذ شود.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان نیز از طالبان خواستار آتش‌بس در روزهای عید فطر شده‌است. حکومت افغانستان در آغاز ماه رمضان هم از طالبان خواستار آتش‌بس شده بود، ولی دفتر طالبان در قطر گفت که این خواسته معقول نیست، چون موضوع آتش‌بس در گفت‌وگوی بین‌الافغانی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG