لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

رئیس جمهور غنی در دیدار با خلیل‌زاد بر کاهش خشونت‌ها تاکید کرد


ملاقات رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله با زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
ملاقات رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله با زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در دیدار اخیرش با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح این کشور تاکید کرده که طالبان باید خشونت‌ها را کاهش دهند تا زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شود.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که یکی از موارد اصلی بحث دیروز (چهارشنبه،۲۰ می) محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی با نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان همین موضوع بوده است.

آقای صدیقی گفت: "ادامه جنگ و خشونت‌ها از سوی طالبان اقدام بجا نیست و این کار روند صلح را با تهدید رو‌به‌رو می‌کند. تاکید حکومت افغانستان، جامعه جهانی و آقای خلیل‌زاد این است که باید آتش‌بس و یا کاهش خشونت وجود داشته باشد تا زمینه برای مذاکرات رو در رو فراهم شود."

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

آقای صدیقی می‌گوید که در دیدار روز چهارشنبه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی با زلمی خلیل‌زاد در مورد میکانیزم رهایی زندانیان نیز گفتگو شده است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از دیدار با رهبران طالب در قطر دیروز به کابل آمده و با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کرد.

او پس از سفرش به قطر در صفحه توییتر خود نوشت، او به طالبان گفته است که خشونت باید از همه طرف‌ها کاهش یابد، چون هزینه این جنگ‌ها برای مدت طولانی به افغان‌های بی‌گناه آسیب رسانیده است.

زلمی خلیل‌زاد بعد از ملاقات با آقایان غنی و عبدالله در توییت‌هایش نوشته است که ما روی تطبیق هرچه زودتر تعهداتی تاکید کردیم که در توافق‌نامه میان امریکا و طالبان و اعلامیه مشترک ایالات متحده و حکومت افغانستان گنجانیده شده که رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز شامل آن است.

در همین حال سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در صفحه توییتر خود نوشته است که ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان در دیدار با آقای خلیل‌زاد در قطر تاکید کرده که تطبیق کامل توافق‌نامه میان این گروه و امریکا مناسب‌ترین راه حل قضیه کنونی افغانستان است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

آقای شاهین همچنین گفته است که رهایی زندانیان این گروه از زندان‌های افغانستان زمینه را برای آغاز گفتگوهای میان افغان‌ها فراهم می‌کند.

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که درگیری و خشونت‌ها در این اواخر در افغانستان افزایش یافته و نگرانی‌های جدی را در پی داشته است.

یوناما: ۵۳۰ غیر نظامی در ۳ ماه نخست سال روان میلادی در افغانستان کشته شده‌اند

یوناما خواستار توقف جنگ و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شد

رئیس جمهور غنی نیز چند روز پیش به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دستور داد که از حالت دفاعی فعال برآمده و حالت تهاجمی اختیار کنند.

در همین حال حکمت‌الله اعظمی معاون انستیتوت صلح و خشونت افغانستان می‌گوید که طالبان باید بجای تاکید بر رهایی زندانیان‌شان،خشونت‌ها را کاهش داده و زمینه را برای مذاکرات بین‌الافغانی فراهم کنند.

حکمت‌الله اعظمی، معاون انیستیوت صلح و خشونت افغانستان
حکمت‌الله اعظمی، معاون انیستیوت صلح و خشونت افغانستان

آقای اعظمی گفت: "به نظر من طالبان نباید موضوع رهایی پنج هزار زندانی را جدی بگیرند. حدود یک و نیم هزار زندانی آن‌ها که رها شده‌اند باید مورد قبول‌شان واقع شود و این برای آغاز گفتگوهای میان افغان‌ها کافی خواهد بود. زمانی که مذاکرات میان افغان‌ها موفقانه انجام شود، همه زندانیان آن‌ها رها خواهند شد. اگر طالبان واقعآ به روند صلح متعهد هستند و می‌خواهند که جنگ بالآخره پایان یابد، پس موضوع زندانیان را بهانه قرار ندهند."

به گفته آقای اعظمی در وضعیت کنونی که اختلاف‌های سیاسی در حکومت افغانستان پایان یافته، تلاش‌ها برای موفقیت روند صلح نیز باید افزایش یابد و امریکا باید فشارها بر طالبان بخاطر آغاز مذاکرات میان افغان‌ها را بیشتر کند.

XS
SM
MD
LG