لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

ابهام در مورد خاتمۀ آتش‌بش؛ در پروان، فراه و زابل درگیری شده‌است


آتش‌بس میان طالبان و حکومت افغانستان در سال ۱۳۹۷
آتش‌بس میان طالبان و حکومت افغانستان در سال ۱۳۹۷

در حالی‌که طالبان و حکومت افغانستان از پایان آتش‌بس و از سرگیری جنگ چیزی نگفته‌اند، در یک حمله طالبان ۹ سرباز اردوی منطقوی در ولایت پروان کشته شدند.

منابع امنیتی ادعا می‌کنند که در پاسخ به این حمله طالبان، شش طالب مسلح نیز کشته شده‌اند.

گزارش‌ها می‌رساند که میان نیروهای دولتی و طالبان در ولایت‌های فراه و زابل نیز درگیری‌های صورت گرفته است.

در همین حال یک مقام دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، بر اساس تماس‌های که میان طالبان و حکومت جریان دارد، انتظار می‌رود آتش‌بس میان دو طرف تمدید شود.

پس از پایان آتش‌بس سه روزه در روزهای عید حکومت و طالبان در باره تمدید آتش‌بس و یا از سرگیری دوباره جنگ به‌گونه رسمی چیزی نگفته‌اند.

انتظار خادم رئیس بخش صلح دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز پنج‌شنبه «۰۸ جوزای ۱۳۹۹» به رادیو آزادی گفت: "به‌دنبال اعلام آتش‌بس طالبان در روزهای عید و دستور رهایی دو هزار زندانی این گروه از سوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی، میان دو طرف اعتماد خوبی به میان آمده است."

انتظار خادم، رئیس بخش صلح و جلوگیری از تلفات ملکی شورای امنیت افغانستان
انتظار خادم، رئیس بخش صلح و جلوگیری از تلفات ملکی شورای امنیت افغانستان

آقای خادم افزود، با توجه به "تماس‌های که با طالبان وجود دارد" انتظار می‌رود که این گروه آتش‌بس را تمدید کند.

آقای خادم گفت: "اعتماد میان دو طرف به میان آمده، ما تا امروز انتظار داریم که از طرف طالبان آتش‌بس تمدید می‌شود، این‌که تا حال تمدید آتش‌بس اعلام نشده جای نگرانی نیست، امید داریم که مباحثات و تعاملاتی که میان دو طرف است نتیجه دهد و مردم افغانستان در صلح زندگی کنند."

تماس خبرنگار رادیو آزادی در این باره با ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان برقرار شد، اما او اظهار نظر نکرد.

در همین حال یک منبع امنیتی که به سبب حساسیت موضوع نخواست از او نام برده شود می‌گوید، شب گذشته در یک حمله طالبان بالای نیروهای اردوی منطقوی در ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان ۹ تن از این نیروها جان داده‌اند.

نقشه ولایت پروان
نقشه ولایت پروان

به گفته این منبع، در این رویداد شش طالب مسلح نیز کشته شده‌اند.

منبع همچنان می‌گوید، روز گذشته طالبان بالای یک پوسته نیروهای پولیس در ولایت فراه حمله کرده‌اند.

همچنان محمد لعل امیری سخنگوی پولیس ولایت زابل گفته است که در یک حمله زمینی و هوایی نیروهای دولت روز گذشته در ولسوالی شاه جوی، ۱۸ طالب مسلح کشته شده‌اند.

به‌گفته امیری، این حمله زمانی صورت گرفت که طالبان در نخست بالای یک قطار اکمالاتی نیروهای امنیتی حمله کردند.

اما ذبیح‌الله مجاهد ادعا کرده‌است که در این حمله نیروهای دولتی، شش فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند.

برخی کارشناسان نظامی می‌گویند، آتش‌بس اعلام شده‌ی طالبان مختص برای روزهای عید بود و در شرایط فعلی باید نیروهای افغان حالت دفاع فعال را اختیار کنند.

شیر محمد کریمی لوی درستیز سابق وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت: "به نظر من اردوی ملی باید فعلاً حالت دفاع فعال را داشته باشد، بر اساس گزارش‌های کشفی اگر راپوری را به دست می‌آورند که دشمن می‌خواهد حمله کند باید اردوی ملی دست به کار شود و حمله دشمن را پیش از وقوع خنثی کند."

آرشیف/ شیر محمد کریمی لوی درستیز سابق وزارت دفاع افغانستان

این در حالیست که یک منبع دیگر حکومتی به رادیو آزادی گفته است، پس از پایان آتش‌بس سه روزه‌ی عید از سوی طالبان، در حال حاضر خشونت‌ها در سراسر افغانستان تا حد زیادی کاهش یافته است.

رئیس جمهور افغانستان پیش از این در روز اول عید از اعلام آتش‌بس طالبان استقبال کرد و دستور رهایی دو هزار زندانی طالبان را داد. تا حال یک هزار زندانی طالبان در روزهای عید آزاد شده و پیش از این نیز بیش یک هزار زندانی این گروه آزاد شده بودند.

طالبان نیز پیش از این ۲۶۱ زندانی حکومت افغانستان را از بند آزاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG