لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

وضع شدنِ محدودیت‌ها بلخ را با بحران اقتصادی مواجه کرده است


آرشیف، بیمار کووید-۱۹ در افغانستان
آرشیف، بیمار کووید-۱۹ در افغانستان

وضع شدنِ دوباره محدودیت‌ها بلخ را با بحران اقتصادی مواجه کرده است.

ریاست صحت عامه بلخ از افزایش روزافزون ابتلا به ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از شیوع این بیماری همه‌گیر در مزارشریف اظهار نگرانی کرده است.

از سوی دیگر شماری از مردم می‌گویند که شفاخانه حوزه‌ای اجساد کسانی را که به دلیل ابتلا به امراض مختلف در این شفاخانه جان داده‌اند، به خانواده‌های آن‌ها تحول نمی‌دهد.

شیوع ویروس کرونا و وضع محدودیت مجدد در شهر مزارشریف باعث بالا رفتن بهای مواد خوراکی در این شهر شده است.

ولایت بلخ یک‌شنبه هفته گذشته به دلیل سرعت شیوع ویروس کرونا برای دومین بار قرنطینه شد.

مسئولان محلی در این ولایت اعلام کردند که هدف از وضع محدودیت‌های قرنطینه جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا است.

نظام‌الدین جلیل، رئیس صحت عامه بلخ به رادیو آزادی گفت که ویروس همه‌گیر کرونا در مزارشریف به سرعت در حال گسترش است و تا اکنون صدها تن به دلیل بی‌توجهی به توصیه‌های وزارت صحت عامه به این بیماری مبتلا شده‌اند.

اتاق تجرید مبتلایان ویروس کرونا در شفاخانه بلخ
اتاق تجرید مبتلایان ویروس کرونا در شفاخانه بلخ

آقای جلیل گفت: "تا اکنون در ولایت مزارشریف بیش از ۱۳۰۰ تن به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. بیش از ۵۰ تن شفایاب شده‌اند و ما بالاتر از ۴۰ مورد فوتی داریم که در اثر همین بیماری جان باخته‌اند."

آقای جلیل می‌گوید که نگرانی از شیوع بیشتر ویروس کرونا در ولایت بلخ، عدم توجه مردم به جدیت همه‌گیری این بیماری و عدم استفاده از ماسک و دستکش در مکان‌های عمومی سبب شد که در مزارشریف وضعیت قرنطینه اعلام شود.

مقام‌ها می‌گویند، اگر بی‌توجهی مردم به توصیه‌های صحی وزارت صحت عامه افغانستان و سازمان صحی جهان همچنان پا برجا باشد و شیوع ویروس کرونا سیر صعودی داشته باشد، شرایط قرنطینه در بلخ ادامه خواهد یافت.

باشندگان بلخ مدعی اند که شفاخانه حوزوی بلخ اجساد جان باخته‌گانی را که در اثر بیماری‌های مختلف تلف شده‌اند به خانواده‌های‌شان نمی‌سپارند.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ در مورد گفت: "ما دو روز بعد یک نشست مشترک با ارگان‌های مختلف برگزار می‌کنیم. وضعیت صعودی و نزولی پخش ویروس بررسی می‌شود. اگر تهدیدات پابرجا بود، بعد تصمیم گرفته می‌شود که قرنطینه ادامه کند یا ختم شود."

با این حال، اتاق تجارت و صنایع زون شمال نگران است که با وضع محدودیت‌های قرنطینه در مزارشریف کار و فعالیت تجارتی در ولایت بلخ بیشتر از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

نصیراحمد قاسمی مدیر اجرائی این نهاد به رادیو آزادی گفت که ادامه مقررات قرنطینه در مزارشریف باعث ایجاد بحران بزرگ اقتصادی شده است.

آقای قاسمی افزود: "۸۰ فیصد کار و فعالیت تجارتی در بلخ فلج شده است. ما نگران هستیم که تداوم وضعیت چالش‌های بزرگ را به همراه خواهد داشت. مردم بیکار شدند. بحران اقتصادی به میان آمده است. هیچ‌کس توانایی پیش‌برد منظم زندگی را ندارد."

آقای قاسمی گفت که به دلیل همین محدودیت‌ها، قیمت مواد ضروری در بلخ افزایش یافته است.

باید یادآور شد که به دلیل وضع محدودیت‌ها در بلخ، نه تنها قیمت مواد خوراکی و غیرخوراکی افزایش یافته، بلکه میزان صادرات به کشورهای بیرونی و واردات نیز تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG