لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

سازمان ملل: طالبان کنترول و تولید شیشه و هیرویین افغانستان را در دست دارند


آرشیف، شماری از اعضای گروه طالبان
آرشیف، شماری از اعضای گروه طالبان

در گزارش تازه سازمان ملل متحد آمده است که طالبان مسلح فابریکه‌های تولید شیشه در غرب و تولید هیرویین در جنوب افغانستان را در اختیار خود گرفته‌اند و از این درک صدها میلیون دالر به دست می‌آورند.

گروۀ حمایت تحقیقی و نظارت تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود گفته است، طالبان مسلح گروه مشخصی را بنام "تنظیم" ایجاد کرده‌اند و این گروه مسئولیت تولید و قاچاق مواد مخدر را تا سرحد کشورهای همسایه افغانستان به دوش دارد.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، انتظار دولت افغانستان این است که توافق‌نامه صلح میان واشنگتن و طالبان سبب قطع رابطه آنان با گروه‌های قاچاق مواد مخدر شود.

گروۀ حمایت تحقیقی و نظارت تحریم‌های سازمان ملل متحد در این گزارش گفته است که طالبان همانند گذشته برای تامین نیازهای مالی‌شان از تولید و قاچاق مواد مخدر پول بدست می‌آورند.

در این گزارش آمده است که طالبان در کنار تداوم تولید و قاچاق هیرویین، در این اواخر فابریکه‌های تولید شیشه را نیز در ولایت‌های فراه و بادغیس ایجاد کرده‌اند و با جمع‌آوری بته نباتی به نام "ومان" از دشت‌های فراه، از آن بجای مواد کیمیاوی در تولید شیشه استفاده می‌کنند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، دولت افغانستان انتظار دارد که طالبان با امضای توافق صلح با واشنگتن، رابطه‌شان را با گروه‌های تروریستی و مافیای مواد مخدر قطع کنند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

آقای صدیقی افزود: "انتظار مردم افغانستان، دولت افغانستان و جامعه جهانی از طالبان این است که با امضای موافقتنامه صلح با ایالات متحده امريکا در قطر، به اساس همان موافقتنامه باید روابط خود را با تمامی گروه‌های تروریستی و گروه‌های قاچاق مواد مخدر قطع کنند و وارد پروسه صلح شوند که زمینه برای پایان این جنگ فراهم شود."

در این گزارش که در دسترس شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته، آمده است، در حال حاضر طالبان مسلح ۶۰ فیصد شیشه تولید شده در فراه و بادغیس را بالای معتادین در داخل افغانستان توزیع می‌کنند و باقی آن را به همکاری مافیای بین‌المللی به کشورهای آسترالیا، آسیای مرکزی، کشورهای خلیج، ایران و افریقای جنوبی قاچاق می‌کنند.

یافته‌های این هیئت نشان می‌دهد که طالبان گروهی را به نام "تنظیم" در هشت ولسوالی ولایت ننگرهار به هدف تولید هیرویین به کار گماشته و این گروه مسئولیت دارد تا هیرویین تولید شده را به جنوب‌شرق آسیا قاچاق کند.

آرشیف، کشتزارهای کوکنار در ولایت کندهار
آرشیف، کشتزارهای کوکنار در ولایت کندهار

محمد اشرف ناصری والی پیشین زابل و تحلیلگر سیاسی می‌گوید: "مواد مخدر منبع بزرگ عواید مالی طالبان مسلح است و همین عواید با طالبان کمک کرده که فعالیت‌های جنگی‌شان را شدت بخشند."

آقای ناصری گفت: "مافیای مواد مخدر و طالبان مشترکاً مردم را در مناطق تحت نفوذ طالبان تشویق می‌کنند که کوکنار زرع کنند، زیرا این دو طبقه از مواد مخدر نفع می‌برند. طالبان با کسب محصول از مواد مخدر به پیمانه زیاد پول بدست می‌آروند تا مصارف مالی اکمالات نظامی خود را تامین کنند، از همین رو دهقانان را تشویق و یا با زور وادار می‌کنند که کوکنار کشت کنند."

هرچند سخنگوی طالبان در پیام کتبی به رادیو آزادی دست داشتن این گروه در کاروبار مواد مخدر را رد کرده است، اما پیش از این در گزارش‌های سیگار و وزارت دفاع امریکا نیز گفته شده که طالبان مسلح سالانه از درک کاروبار مواد مخدر حدود یک و نیم میلیارد دالر عاید بدست می‌آورند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG