لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

عبدالله عبدالله گفت‌وگو با لوی درستیز پاکستان را سازنده خواند


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان (راست) حین صحبت با قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان در کابل. June 09 2020
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان (راست) حین صحبت با قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان در کابل. June 09 2020

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید، گفت‌وگو با جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان در مورد روند صلح سازنده بود.

آقای عبدالله ناوقت دیروز (سه‌شنبه ۲۰ جوزا) در حساب تویترش نوشت که رهبران افغان همۀ اقدامات لازم را برای آغاز مذاکرات بین افغانان روی دست گرفته اند.

او نقش کشور‌های منطقه به ویژه پاکستان را در روند صلح افغانستان مهم خوانده است.

در هیئت نظامی پاکستان که دیروز از کابل دیدن کرد، برعلاوه جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز این کشور، جنرال فیص حمید رئیس استخبارات یا آی اس آی هم شامل بود.

این هیئت با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هم ملاقات کرد.

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیۀ گفت که در این ملاقات روی روند صلح و حمایت پاکستان از آن و همچنان در مورد این که از خاک دو کشور علیه یکدیگر استفاده نشود، بحث و گفت‌وگو شد.

لوی درستیز پاکستان در دیدارش با رهبران افغان ابراز امیداواری کرده که گفت‌وگوی بین افغان‌ها به زودی آغاز شود. خواست که مقام‌های افغان هم آنرا مکرراً مطرح کرده اند.

حکومت افغانستان هم ابراز امیداوری کرده که گفت‌وگو با گروه طالبان برای خاتمه جنگ در کشور هرچه زودتر آغاز شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گزارش داده که گفته ممکن این گفت‌وگو‌ها در نیمه ماه جون شروع شود.

سمیع یوسفزی خبرنگار و آگاه امور سیاسی به این باور است که زمنیه برای گفت‌وگوی بین افغان‌ها بیشتر از هر زمان دیگر مساعد شده است.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت: "سفر لوی درستیز پاکستان در این مقطع زمانی به کابل بسیار مهم است و تاکید دو طرف هم به همین است که گفت‌وگو‌های بین افغان‌ها هر چه زودتر آغاز شود و روند رهایی زندانیان دو طرف هم سرعت بگیرد."

زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند.
زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند.

براساس توافق‌نامه صلح که در ۲۹ فبروری میان امریکا و طالبان در قطر امضاء شد قرار بود گفت‌وگوی بین افغانان تا دهم ماه مارچ آغاز شود. اما تاخیر در آزادی ۵،۰۰۰ زندانی گروه طالبان از سوی حکومت و رهایی هزار زندانی حکومت از سوی این گروه، باعث شد که این گفت‌وگو‌ها تا هنوز آغاز نشود.

آزادی ۵،۰۰۰ زندانی گروه طالبان از سوی حکومت در بدل رهایی ۱،۰۰۰ زندانی حکومت از سوی طالبان پیشرط این گروه برای آغاز گفت‌وگوی بین افغان‌ها است.

گروه طالبان هنوز هم تأخیر در این روند را یکی از موانع عمده برسر راه آغاز مذاکرات بین افغان‌ها می‌خواند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر و ذبیح‌الله مجاهد که خود را یکی از سخنگویان این گروه معرفی می‌کند شام دیروز به رادیو آزادی گفتند، هر زمانی‌که حکومت افغانستان همۀ ۵،۰۰۰ زندانی این گروه را از بند آزاد کرد، گفت‌وگو‌های بین افغان‌ها آغاز خواهد شد.

براساس معلومات ارائه شده از سوی شورای امنیت ملی افغانستان، تا کنون ۳،۰۰۰ زندانی گروه طالبان از سوی حکومت و ۲۷۷ زندانی حکومت از سوی طالبان آزاد شده اند.

انتظار خادم رئیس بخش صلح و مصونیت غیرنظامیان در شورای امنیت ملی افغانستان
انتظار خادم رئیس بخش صلح و مصونیت غیرنظامیان در شورای امنیت ملی افغانستان


انتظار خادم رئیس بخش صلح و مصونیت غیرنظامیان در شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، روند آزادی زندانی‌های گروه طالبان ادامه می‌یابد: " دیدار‌های رسمی و غیررسمی در کابل با هیئت گروه طالبان ادامه دارد تا اسیران حکومتی را هم از بند این گروه آزاد کنیم تلاش همین است که از هر دو طرف این روند ادامه بیابد و این یک جاده دو طرفه باشد و هر دو طرف انحطاف نشان بدهد تا به پیش برویم."

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان هم در رابطه به آغاز گفت‌وگوی بین افغان‌ها و تسریع مبادله زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان با ملا عبدالغنی برادر مسئول دفتر طالبان در قطر و مقام‌های پاکستانی هم صحبت کرده است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر یکشنبه گذشته در حساب تویترش از ملاقات آقای خلیل‌زاد با ملا برادر خبر داد.

خلیل‌زاد دور تازه سفرش به منطقه را یکشنبه گذشته آغاز کرد و با جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان در اسلام آباد دیدن کرد.

انتظار می‌رود آقای خلیل‌زاد به کابل رفته و با رهبران حکومت افغانستان هم در رابطه به روند صلح گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG