لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

جنرال مکنزی: طالبان شرایط برای خروج کامل نیروهای امریکایی را تکمیل نکرده‌اند


جنرال فرانک مکینزی، رهبر قوماندهء مرکزی امریکا
جنرال فرانک مکینزی، رهبر قوماندهء مرکزی امریکا

یک مقام ارشد نظامی امریکا می‌گوید، طالبان تا حال شرط‌های را که برای خروج مکمل قوای امریکایی از افغانستان نیاز است، تکمیل نکرده‌اند.

جنرال فرانک مکنزی که رهبری قوماندۀ مرکزی امریکا را به دوش دارد، دیروز (۱۰ جون) گفت: "به صفر رسیدن رقم سربازان امریکایی در افغانستان تا ماه می سال آینده، وابسته به شرایط خواهد بود."

این اظهارات جنرال مکنزی در حالی ابراز شده که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا روی خروج هرچه زودتر قوایش از افغانستان تأکید دارد، وعده‌ای که به مردم امریکا داده است.

جنرال فرانک مکنزی می‌گوید طالبان شرط‌های را که برای خروج مکمل قوای امریکایی از افغانستان تا ماه می سال آینده تعیین شده است، تکمیل نکرده‌اند.

جنرال فرانک مکنزی که بر قوای امریکایی مستقر در خارج نظارت دارد، دیروز گفت، ایالات متحده بر اساس برنامه شماری قوایش را که قرار بود تا ماه جولای به ۸،۶۰۰ تن کاهش دهد، قبلاً کاهش داده و حتی پیشتر از برنامه‌ی تعیین شده نیز اقدام کرده است.

آرشیف، تعدادی از سربازان امریکایی در افغانستان
آرشیف، تعدادی از سربازان امریکایی در افغانستان

مقام‌های امریکایی که اجازه ارائه جزئیات در این مورد را نداشته، به شرط افشا نشدن نام‌های‌شان گفته‌اند: "رقم سربازان امریکایی موجود در افغانستان در حال حاضر کمتر از ۹،۰۰۰ تن است، رقمی‌که در ماه فبروری ۱۲ هزار تن بود."

جنرال فرانک مکنزی گفته است، به صفر رسیدن رقم سربازان امریکایی در افغانستان تا ماه می سال آینده وابسته به شرایط خواهد بود.

به گفته او: "این شرایط عبارت خواهند بود از این‌که آیا می‌توانیم مطمئن باشیم که حمله‌ها از آنجا بر ما طرح‌ریزی نمی‌شود؟ با در نظرداشت شرایط فعلی، رک و راست باید گفت که این شرایط هنوز تکمیل نشده‌اند."

این اظهارات جنرال مکنزی در یک ویدیو کنفرانس ابراز شد که از سوی انستتیوت شرق میانه در واشنگتن برگزار شده بود.

مکنزی از مقر قومانده‌ی مرکزی امریکا از فلوریدا صحبت می‌کرد.

این عدم خوشبینی جنرال مکنزی در حالی ابراز شده که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا روی خروج هرچه زودتر قوایش از افغانستان تأکید دارد، وعده‌ای که به مردم کشورش داده است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا

ترمپ گفته است، عساکر امریکایی در افغانستان فعالیت‌های پولیسی دارند و باید به کشور برگردند.

وی در اواخر ماه می خواهان خروج قوای امریکایی از افغانستان شده و از نیروهای افغان خواست که مسئولیت‌های دفاعی کشور شان را خود به دوش گیرند.

ترمپ در صفحه تویترش نوشته بود "عساکر ما را به کشور برگردانید، ولی حالات را تحت نظارت داشته باشید و اگر نیاز باشد رعد گونه برگشته و ضربه کنید."

ترمپ به طور متداوم از مصارف جنگ افغانستان که در اکتوبر سال ۲۰۰۱ آغاز شد شکایت کرده است. بی‌صبری وی برای خروج قوا از افغانستان تا ماه نوامبر یعنی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا، بحث‌ها و نگرانی‌هایی را در مجلس نمایندگان امریکا ایجاد کرده است.

چهار عضو کمیته استخبارات سنای امریکا به شمول مارک وارنر یک دموکرات ارشد به روز سه‌شنبه در نامه‌ی فرستاده شده به رئیس استخبارات امریکا جان راتکلف از وی خواستند، قبل از آن‌که تصمیمی در مورد خروج قوا از افغانستان تا ماه نوامبر گرفته شود، باید یا ارزیابی استخباراتی از حالات افغانستان و پلان استخباراتی برای افغانستان در دسترس کانگرس قرار گیرد.

مارک وارنر، سناتور ارشد دموکرات
مارک وارنر، سناتور ارشد دموکرات

آن‌ها نوشته‌اند، خروج قبل از وقت نه‌تنها دستآوردهای امریکا در افغانستان را در بخش مبارزه با تروریزم به باد فنا می‌دهد، بلکه دستآوردها در بخش نهادها و اردوی افغانستان را نیز از بین خواهد برد.

به‌گفته‌ی آن‌ها "متخصصین استخباراتی امریکا از دو دهه به این‌طرف با شرکای افغان‌شان همکاری داشته‌اند و حال وقت آن است که حکومت امریکا به آن‌ها فرصت دهد در همکاری با همتاهای نظامی و دیپلوماتیک‌شان برای یک خروج منظم و بر اساس شرایط آمادگی بگیرند.

XS
SM
MD
LG