لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

ارگ: گفت‌وگوهای میان افغانان به‌زودی آغاز می‌شود


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید که به‌زودی مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود.

پس از سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و هیئت پاکستانی به کابل، حالا ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، زمان اندک به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مانده است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید: "حالا باید برای تامین صلح در کشور گام‌های عملی برداشته شود و زمینه برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراهم شود."

آقای صدیقی به‌روز پنج‌شنبه (۲۲ جوزا) در یک نشست خبری هرچند زمان دقیق مذاکره را مشخص نکرد اما گفت که بحث‌های تفصیلی در این زمینه صورت گرفته است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی افزود: "حالا قبل از وقت است که زمان آغاز مذاکره را اعلام کنم، اما در این زمینه کارها با جزئیات کامل آن ادامه دارد. امیدوارم در روزهای نزدیک درمورد محل و زمان آغاز مذاکرات جزئیات را با شما شریک کنم."

همچنان آقای صدیقی به سفر هیئت پاکستانی اشاره کرده و گفت که این هیئت با یک پیام واضح حمایت از پروسه صلح به کابل آمده بود.

اما آقای صدیقی ابراز امیدواری کرد که پاکستان این بار در تناسب با گذشته در پروسه صلح گام‌های عملی بردارد.

خلیل‌زاد: واشنگتن برای یک صلح پایدار در افغانستان تلاش می‌کند

حکومت افغانستان درحالی از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ابراز امیدواری می‌کند که رئیس جمهور غنی به روز پنج‌شنبه روی پروسه صلح و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی با هیئت قطری گفت‌وگو کرده است.

کشوری که بیشترین رهبران طالبان در آن حضور دارند و توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در آن کشور امضا شده است.

اما طالبان آغاز گفت‌وگوهای صلح را به آزادی زندانیان‌شان پیوند می‌دهند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، هرگاه به اساس فهرستی که برای حکومت افغانستان سپرده شده، زندانیان این گروه آزاد شود، آن‌ها آماده‌ی مذاکره استند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

آقای شاهین افزود: "موقف امارات اسلامی از آغاز همین است که توافقنامه دوحه یک چوکات منظم را برای حل مناسب مسئله افغانستان می‌سازد، هرگاه زندانیان ما مطابق لست آزاد شوند، امارات اسلامی برای آغاز مذاکرات آمادگی دارد."

پیش از این نیز طالبان آزادی زندانیان را کلید برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صلح عنوان کرده بودند.

حکومت افغانستان تا کنون ۳۰۰۰ زندانی طالب را آزاد کرده است، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه دو روز قبل گفته بود که تا زمان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تمام زندانیان آزاد می‌شوند، تا زمینه برای مذاکره فراهم شود.

ایالات متحده امریکا نیز از دو طرف خواسته است تا مطابق به توافقنامه‌ی دوحه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آغاز کنند.

XS
SM
MD
LG