لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

سازمان صحی جهان: میزان ابتلای ویروس کرونا روزانه به صد هزار مورد رسیده است


تدروس آدهانوم گبریاسوس، رئیس سازمان صحی جهان
تدروس آدهانوم گبریاسوس، رئیس سازمان صحی جهان

تدروس ادهانوم گبریاسوس رئیس سازمان صحی جهان هشدار می‌دهد که بعد از دو ماه میزان ابتلای روزانه به ویروس کرونا به صد هزار مورد رسیده و انتشار ویروس در آسیا و امریکا افزایش یافته است.

این هشدار در حالی داده می‌شود که چین برای جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا آزمایش شناسایی ویروس را افزایش داده و امروز سه‌شنبه (۱۶ جون) بخش‌های از پایتخت پیکینگ را مسدود کرده است.

با راه اندازی تلاش‌های جدید برای مهارِ ویروس، بیم شیوع موج دوم این همه‌گیری در چین وجود دارد، خصوصاً بعد از این که مدت ۵۰ روز از موردِ جدید در پایتخت چین گزارش نشده بود.

در ۲۹ محل رهایشی در پیکینگ محدودیت گشت و گذار وضع شده است. از روز جمعۀ گذشته ۱۰۶ مورد جدید ابتلا در پایتخت چین شناسایی و در یک بازار عمده فروشی در آنجا ردیابی شده است. این بازار ۸۰ فیصد مواد غذایی پایتخت را فراهم می‌کند.

کارمندان صحی برای آزمایش ویروس کرونا در چین
کارمندان صحی برای آزمایش ویروس کرونا در چین

ظهور موارد جدید در چین نشان می‌دهد که جلوگیری از شیوع ویروس کرونا چقدر مشکل است. این ویروس نخستین بار در ماه دسمبر در شهر ووهان چین شیوع یافت که با قرنطین شدید زیرکنترل درآورده شد.

اما در حالی که بر بخش‌های از پیکینگ محدودیت گشت و گذار وضع شده، از سرگیری کاروبار و تجارت در اروپا علی‌رغم هشدار از انتشار مجدد شیوع ادامه دارد.

اروپا از این همه‌گیری بیشترین آسیب را دیده است. ولی موارد جدید ابتلا، بستری شدن بیماران در شفاخانه‌ها و آمار مرگ و میر در این اواخر در این قاره کاهش چشم‌گیری داشته است.

بسیاری کشورهای اروپایی بعد از سه ماه روز دوشنبه سرحدات خود را به روی همدیگر گشودند.

بازگشایی سرحدات جرمنی پس از همه‌گیری ویروس کرونا
بازگشایی سرحدات جرمنی پس از همه‌گیری ویروس کرونا

بعد از اینکه ایتالیا در اوایل ماه جاری سرحدات خود را گشود، جرمنی، بلجیم، یونان و جمهوریت چک دیروز این گام را برداشتند.

بازگشایی سرحدات عمدتاً بر شهروندان کشورهای اتحادیۀ اروپا، بریتانیا و منطقۀ شینگن تأثیر گذار است که میان هم بدون پاسپورت یا ویزه سفر می‌کنند.

اما کسانی‌که از خارج می‌خواهند به اروپا بیایند باید فعلاً منتظر باشند.

شمار موارد مثبت ویروس کرونا در جهان از هشت میلیون نفر گذشته و تعداد مرگ و میر به بیش از ۴۳۶ هزار نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG