لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

راه‌های وقایه ویروس کرونا در مجموعه‌ای نقاشی 'خشت‌های طلایی'


نقاشی به سبک بهزاد توسط عبدالناصر صوابی
نقاشی به سبک بهزاد توسط عبدالناصر صوابی

یک نقاش شناخته‌شده هراتی زندگی مردم را در دوران شیوع ویروس کرونا نقاشی کرده است. او مجموعه نقاشی‌های خود را "خشت‌های طلایی" نامیده است.

عبدالناصر صوابی، استاد دانشکده هنرهای پوهنتون هرات، با تولید این مجموعه در معرفی سبک بهزاد، نقاش معروف دوره تیموریان هرات، از دیدگاه جدیدی است.

عبدالناصر صوابی، نقاش هراتی، دوران کووید-19 و چگونگی مبارزه مردم با آن را در تابلوهای کوچک با بقایایی خشت‌های فروریخته دوره تیموریان به تصویر کشیده است.

در یکی از تابلوها مردی سوار بر اسب با پوشیدن ماسک، مایع ضدعفونی‌کننده را به خانه معشوقه‌اش می‌برد.

آقای صوابی با نقاشی دوران ویروس کرونا در تابلوهای مینیاتوری، در پی معرفی سبک بهزاد، نقاش معروف هراتی دوره تیموریان است.

او به رادیو آزادی گفت: "من فکر می‌کنم که این مجموعه بتواند جهان‌شمول باشد و دغدغه جهانی دارد. امیدوار هستم که این مجموعه انعکاس بکند و تاثیرگذار باشد برای جامعه امروزی تا بتوانند هم خود را وقایه بکنند و هم تداوی بکنند و هم برای جهان بهتر تلاش کنند تا به این چنین سرنوشتی دچار نشوند."

عبدالناصر صوابی
عبدالناصر صوابی

آقای صوابی با نقاشی روی خشت‌های فروریخته بنا‌های تاریخی قرن نهم هجری هرات، قصد دارد مجموعه‌ای را به عنوان "خشت‌های طلایی" تولید کند.

در بخش‌هایی از تابلوهای آقای صوابی، فناوری‌های جدید مانند لپتاپ و گوشی هوشمند به گونه ظریفی کار شده است.

او گفت: "با زبان حال صحبت کنیم و حکایت‌گر زبان حال باشیم. این در واقع، مکتب معاصر هرات است. به‌روز باشد و حرف امروزی داشته باشد. به همان مناسبت مسایل امروزی را هم شما در آن می‌بینید."

نقاشی های عبدالناصر صوابی
نقاشی های عبدالناصر صوابی

هنر مینیاتوری در هرات پیشینۀ درخشانی دارد. این هنر در دوره تیموریان در قرن ۸ و ۹ هجری به اوجش رسید.

استاد کمال‌الدین بهزاد، یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان مینیاتوری در هرات بود. هم اکنون مینیاتوریست‌های هراتی از سبک کمال‌الدین بهزاد پیروی می‌کنند.

عبدالناصر صوابی ۳۰ سال تجربه نقاشی در این سبک دارد.

صدیق میر، فعال فرهنگی در هرات، امیدوار است که مجموعه جدید آقای صوابی باعث آشنایی بیشتر جهانیان با مینیاتور هرات شود.

او گفت: "استاد صوابی یکی از استادهای مطرح هرات و افغانستان است که هر کار و اثر هنری که از او به جا می‌ماند قابل تقدیر، ماندگار و با ارزش برای تاریخ افغانستان است."

مجموعه نقاشی های عبدالناصر صوابی
مجموعه نقاشی های عبدالناصر صوابی

عبدالناصر صوابی با تکمیل مجموعه "خشت‌های طلایی" می‌خواهد که دوران شیوع ویروس کرونا در هرات را ثبت تاریخ کند که چگونه مردم با دشواری در این دوره به زندگی ادامه داده‌اند.

اما پرچمداران هنر مینیاتوری در هرات، با نوآوری برای افزایش شمار هنرجویان در این بخش هستند تا مشعل مینیاتوری سبک بهزاد همچنان بدرخشد.

XS
SM
MD
LG