لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

اجرای آزمایش سریع ویروس کرونا با وجود منع آن از سوی وزارت صحت افغانستان


لوله های آزمایش سریع ویروس کرونا
لوله های آزمایش سریع ویروس کرونا

به تازگی وزارت صحت افغانستان به آزمایشگاه ها و شفاخانه‌های خصوصی دستور داده که آزمایش سریع کرونا را متوقف کنند.

آزمایش سریع ویروس کرونا با گرفتن نمونه خون بیمار اجرا می‌شود. اکمل سمسور، سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه (۲۷ جوزا) به رادیو آزادی گفت: "تست سریع بسیار زیاد قابل اعتماد نیست. پنجاه درصد شاید نتیجه غلط را بدهد. به همین خاطر، باید از تست سریع استفاده نشود. وزارت صحت عامه استفاده از این تست را در لابراتوارها و شفاخانه‌های خصوصی منع کرده."

اما برخی شفاخانه‌های خصوصی این دستور را نادیده می‌گیرند. شفاخانه خصوصی آریانا یکی از این شفاخانه‌ها است.

عبدالواحد صدیقی رئیس این شفاخانه به رادیو آزادی گفت: "توقع من این است که شما در کشور چندین میلیون نفری چند مرکز پی‌سی‌آر دارید که می‌گویید آزمایش سریع انجام ندهید و تنها پی‌سی‌آر انجام دهید؟ وقتی که ظرفیت‌ها را محدود می‌سازند، این کار در کشورهایی می‌شود که مراکز کافی پی‌سی‌آر دارند. وقتی کشورهای جهان اول نمی‌توانند به حد کافی پی‌سی‌آر انجام دهند، شما چطور می‌توانید تست سریع را در افغانستان توقف دهید."

شفاخانه کریمی در غرب شهر کابل
شفاخانه کریمی در غرب شهر کابل

مجتمع طبی کریمی هم آزمایش سریع کرونا را آغاز کرده است. این شفاخانه حتی برای جلب توجه مردم در برابر ساختمانش با نصب تابلویی از آزمایش ۲۴ ساعته در این شفاخانه خبر داده است.

از سوی دیگر آزمایشگاه سیتی در کابل هم از آزمایش پی سی‌آر و هم از آزمایش سریع استفاده می‌کرد، اما به دنبال منع آزمایش سریع، آن را متوقف کرد. رضوان‌الله احمدزی، رئیس این آزمایشگاه به رادیو آزادی گفت: "تا حال کیت‌های پی‌سی‌آر را از کشورهای مختلف مانند ایران و پاکستان برای حدود سی هزار نفر وارد کرده‌ایم. قرار است کیت‌های بیشتری وارد کنیم."

داکتر در حال ارزیابی گزارش مریض در یکی از شفاخانه های خصوصی کابل
داکتر در حال ارزیابی گزارش مریض در یکی از شفاخانه های خصوصی کابل

اما هزینه آزمایش پی‌سی‌آر ویروس کرونا در شفاخانه‌های خصوصی یکسان نیست. از ۳۵۰۰ افغانی تا ۷۶۰۰ افغانی متفاوت است.

این در حالی است که وزارت صحت پیش از این اعلام کرده که مراکز صحی خصوصی می‌توانند بیماری کووید ۱۹ را تشخیص و بیماران را بر اساس نشانه‌های بیماری تحت درمان قرار دهند.

بر اساس آخرین آماری که از سوی وزارت صحت عامه نشر شده در یک شبانه روز گذشته از میان نزدیک به ۱،۷۰۰ آزمایش کرونا در لابراتوار‌های دولتی. ۷۹۳ مورد مثبت به ثبت رسیده است. از این میان ۱۳ تن جان باخته و نزدیک به ۴۰۰ تن بهبود یافته اند.

با این رقم. آمار مجموعی ثبت شده ویروس کرونا در افغانستان به ۲۶،۳۱۰ مورد رسید. تا حال ۴۹۱ تن جان باخته و بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ تن صحت یاب شده اند.

XS
SM
MD
LG