لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

خلیل‌زاد: حلقات خرابکار داخلی و بیرونی تلاش می‌کنند به روند صلح آسیب برسانند


زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که حلقات خرابکار داخلی و بیرونی تلاش می‌کنند به روند صلح این کشور آسیب برسانند.

آقای خلیل‌زاد با اشاره به حمله به کارمندان لوی سارنوالی افغانستان گفته که این سارنوالان روند رهایی زندانیان طالبان را تسهیل می‌کردند.

زلمی خلیل‌زاد، کشته شدن پنج سارنوال افغان در ولسوالی ده سبز کابل را مرتبط با روند صلح این کشور می‌داند.

آقای خلیلزاد روز سه‌شنبه (۲۳ جون) در صفحه تویتر خود نوشت که "امریکا حمله به کارمندان لوی سارنوالی را که روند صلح را تسهیل می‌کردند، به شدت نکوهش می‌کند و این حمله از سوی دشمنان صلح انجام شده‌است."

زلمی خلیل‌زاد گفته "آنچه را ما در باره این حمله می‌دانیم، واضح می‌سازد و آن این که حلقات خرابکار داخلی و بیرونی تلاش می‌کنند که به روند صلح آسیب برسانند و آن را به تأخیر بیندازند."

آقای خلیل‌زاد در حالی حمله به سارنوالان را مرتبط به روند صلح می‌داند که پیش از این رادیو آزادی به مدارکی دست یافته بود که نشان می‌داد در فهرستی‌که طالبان از زندانیان خود به حکومت افغانستان داده، نام‌های ده‌ها زندانی‌که محکوم به ارتکاب جرایم جنایی شده‌اند، نیز دیده می‌شود.

بر اساس این مدارک، نزدیک به صد زندانی که افراد طالبان نیستند و به جرم قتل، قاچاق و تجاوز جنسی محبوس هستند، مشمول این فهرست هستند.

طالبان نیز پیش از این پذیرفته‌اند، این افراد در فهرست زندانیانی‌که باید از سوی حکومت افغانستان آزاد شوند، شامل هستند.

پس از پخش گزارش رادیو آزادی در این مورد، شماری از کارکنان نهادهای عدلی و قضایی ابراز نگرانی کرده بودند که ممکن است آزادی شماری از طالبان و مجرمان جنگی تهدیدی علیه جان آن‌ها باشد.

حالا لوی سارنوالی افغانستان نیز از کشته شدن پنج کارمند این اداره در ولسوالی ده سبز سخت نگران است.

جمشید رسولی سخنگوی این اداره روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که سارنوالان مجری قانون هستند و در روند رهایی زندانیان طالبان تلاش‌های زیادی کرده‌اند.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

آقای رسولی افزود: "سارنوالی در زمینه تطبیق فرمان رئیس جمهوری، عملی کردن توافق‌نامه صلح و آزادی زندانیان طالبان اقدام کرده‌اند. همکاران ما شب و روز کار کرده‌اند تا فرمان رئیس جمهوری و توافق‌نامه صلح عملی شود. سارنوالان افراد بی‌طرف و تطبیق‌کننده قانون هستند. آنچه در قانون افغانستان گنجانده شده، برای تطبیق آن بدون در نظرداشت مسایل سیاسی عمل می‌کنند."

در همین حال زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان از حکومت این کشور و طالبان خواسته که به سوی مذکرات میان افغان‌ها گام‌های مهمی بردارند.

از سوی هم ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح تأکید می‌کند که موانع داخلی و بیرونی فرا راه صلح باید برداشته شوند و از طالبان می‌خواهد که هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

خانم انوری گفت: "جمهوری اسلامی افغانستان برای اجماع ملی و بین‌المللی بسیار کار کرده‌است و تلاش دارد که همه موانع موجود در برابر روند صلح را رفع کند. حکومت افغانستان به تمام تعهدات خود پابند بوده و تلاش‌هایش به این موضوع متمرکز است که گفت‌وگوهای رو در رو در یک فضا با اعتماد آغاز شود."

خشونت‌ها در افغانستان در حالی افزایش یافته که دیروز شورای امنیت ملی افغانستان نیز گفت که در ۱۹ سال، هفته گذشته خونین‌ترین آن بود.

گروه طالبان گفته که در حمله روز دوشنبه به سارنوالان دست ندارد و این موضوع را بررسی خواهند کرد.

وزارت داخله افغانستان نیز از آغاز تحقیقات در این مورد خبر داده است.

XS
SM
MD
LG