لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

سازمان صحی جهان: رساندن واکسین کووید۱۹ به تمام جهان زمانگیر خواهد بود


سازمان صحی جهان: دونیم سال وقت می‌گیرد تا واکسین ویروس کرونا به تمام جهانیان رسانده شود.
سازمان صحی جهان: دونیم سال وقت می‌گیرد تا واکسین ویروس کرونا به تمام جهانیان رسانده شود.

برای جهانیان که نگرانی ویروس کرونا برای‌شان جدی‌تر شده می‌رود، خبر خوش تولید و عرضه واکسین این ویروس خواهد بود.

اما سازمان صحی جهان می‌گوید، خیلی زمان می‌گیرد تا پس از تولید، واکسین به همه برسد.

دیوید نبارو نماینده ویژۀ این سازمان در امور رسیدگی به کووید-۱۹ روز دوشنبه (۲۲ جون) در یک نشست ویدیویی از شهر ژنیو گفت، به باور او دو نیم سال زود‌ترین زمان برای رسیدن واکسین به تمامی جهانیان است.

او گفت: "دو نیم سال نیاز است تا واکسین ویروس کرونا برای همه در جهان قابل دسترس باشد. اما البته می‌خواهم بگویم که امیدوارم من نادرست ثابت شوم و واکسین پیش از این در دسترس همه قرار گیرد. اما فکر می‌کنم بهترین فرضیه همین است که مدت طولانی را در بر خواهد گرفت، زودترینش دونیم سال خواهد بود."

کشورهای مختلف جهان در حال حاضر سرگرم مطالعه و آزمایش واکسین ویروس کرونا استند اما تا هنوز نتیجۀ صددرصد برای تطبیق آن روی مردم به دست نیامده است.

تطبیق آزمایشی واکسین ویروس کرونا در روسیه
تطبیق آزمایشی واکسین ویروس کرونا در روسیه

تخمین داکتران امریکایی همین است که تا پایان امسال و یا هم آغاز سال ۲۰۲۱، واکسین کووید ۱۹ ساخته خواهد شد. اما رساندن آن به بیش از هفت میلیارد جمعیت زمان زیاد را در بر خواهد گرفت.

روز دوشنبه، شمار مبتلایان جهانی به ویروس کرونا از مرز ۹ میلیون تن گذشت.

در یک جهان تقسیم شده نمی‌توان ویروس کرونا را شکست داد.


تدروس ادهانوم گبریسوس رئیس سازمان صحی جهان روز دوشنبه در یک نشست ویدیویی از ژنیو گفت که سه ماه زمان گرفت تا شمار مبتلایان بار نخست به یک میلیون تن رسید اما حالا به گفتۀ او، در هشت روز گذشته، یک میلیون تن به ویروس کرونا در جهان مبتلا شده اند.

گبریسوس خواستار همبستگی جهانیان برای مبارزه با این ویروس شد: "بزرگ‌ترین تهدیدی که با آن روبه‌رو هستیم، تنها ویروس نیست بلکه نبود همبستگی جهانی و رهبری در جهان است. ما در یک جهان تقسیم شده، این ویروس را شکست داده نمی‌توانیم."

تدروس ادهانوم گبریسوس رئیس سازمان صحی جهان
تدروس ادهانوم گبریسوس رئیس سازمان صحی جهان

امریکا و چین روی منشاء و خاستگاۀ اصلی ویروس کرونا با هم مشکل دارند. رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید، دانشمندان چینایی این ویروس را در آزمایشگاه ووهان ساخته اند. اما چین این اتهام را رد کرده است.

در حال حاضر به دنبال امریکا، برازیل، روسیه و هند، بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا را در جهان دارند. سازمان صحی جهان می‌گوید که با فروکش کردن وقایع مثبت در اروپا، اکنون قارۀ امریکا و جنوب آسیا به کانون شیوع این ویروس مبدل شده‌اند.

XS
SM
MD
LG