لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

نگرانی‌ها از کاهش و آلودگی آب‌های زیرزمینی در ولایت هرات


ادراه آب‌رسانی زون غرب در ولایت هرات
ادراه آب‌رسانی زون غرب در ولایت هرات

مسئولان ادارۀ آب‌رسانی غرب افغانستان می‌گویند که در دوران شیوع ویروس کرونا سطح آب‌های زیرزمینی کاهش و آلودگی این آب‌ها هم به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است.

آن‌ها هشدار داده‌اند که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، ممکن است ولایت پرجمعیت هرات با بحران کمبود آب مواجه شود.

این مسئولان می‌افزایند که طی چهار ماه گذشته در حدود ۳۶ میلیون متر مکعب آب در شهر هرات استفاده شده و حدود ۲۴ میلیون متر مکعب آب نیز جذب فاضلاب زمین شده است.

با شیوع ویروس کرونا، مصرف آب‌های زیرزمینی در هرات حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره آب‌رسانی حوزه غرب افغانستان هشدار می‌دهد که مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و آلودگی این آب‌ها، تامین آب پاک را با مشکل مواجه خواهد کرد.

راتب حمیم رئیس اداره آب‌رسانی حوزه غرب می‌گوید که در حال حاضر آبرسانی شهری در هرات با مشکل مواجه است. به گفته او، ادارۀ آب‌رسانی برای تأمین آب، مجبور به استخراج بیشتر آب زیرزمینی شده است.

راتب حمیم، رئیس اداره آب‌رسانی زون غرب در ولایت هرات
راتب حمیم، رئیس اداره آب‌رسانی زون غرب در ولایت هرات

آقای حمیم افزود: "ما حدود تقریباَ ۳۶ میلیون متر مکعب آب طی چهار ماه گذشته استخراج کردیم. بلافاصله، این آب بعد از فاضلاب دوباره جذب زمین شده. این بسیار نگران‌ کننده است. من به جرئت کامل می‌توانم بگویم که نه آبی به زیر زمین خواهیم داشت و اگر آبی هم باشد، مطمیناً به میزان بالای آلوده خواهد بود."

سطح آب‌های زیرزمینی هرات در حال پایین رفتن است. برآورد اداره آب‌رسانی حوزه غرب افغانستان نشان می‌دهد که سطح آب امسال در مقایسه با پنج سال پیش حدود هفت متر پایین رفته است. به گفته رئیس این اداره، با افزایش میزان مصرف آب در دوران شیوع ویروس کرونا، احتمال ته‌نشین شدن بیشتر سطح آب زیر زمینی وجود دارد.

آقای حمیم می‌گوید که به دلیل نبود سیستم فاضلاب شهری، در حدود ۸۱ درصد آب‌های فاضلاب جذب می‌شود و به آب زیر زمینی می‌پیوندد.

سید علی و متین، باشندگان هرات، نگران افزایش آلودگی آب‌های زیرزمینی و پایین رفتن سطح آب‌ زیرزمینی هستند.

آنان می‌گویند: "از وقتی که کرونا زیاد شده و مردم بیشتر آب مصرف می‌کنند، مزه آب خیلی فرق کرده و مزه مثل این که تلخ شده باشد، همین رقم به دهن ما مزه می‌دهد."

"به‌خاطر ویروس کرونا استفاده از آب‌ زیاد است. قبلاً هر تانکر آب به یک ساعت پر می‌شد، اما حالا به یک‌ونیم ساعت پر می‌شود. فکر می‌کنم که نشست آب زیاد است و آب نشست کرده است."

مرکز تشخیص ویروس کرونا در هرات
مرکز تشخیص ویروس کرونا در هرات

در دوران شیوع ویروس کرونا مصرف آب‌ در هرات افزایش یافته است. این موضوع از یک سو بیانگر توجه بیشتر مردم به رعایت بهداشت و توصیه‌های صحی در دوران شیوع ویروس کروناست، و از سوی دیگر، هشداری نسبت به کاهش منابع آب در غرب کشور.

با این حال، محمدرفیق شیرزی، سخنگوی اداره صحت عامه هرات تأکید می‌کند که مردم باید در مصرف آب تا حد ممکن صرفه‌جویی کنند.

آقای شیرزی افزود: "نمی‌شود که ما محدودیتی برای استفاده از آب وضع کنیم، ولی استفاده موثر و صرفه‌جویی در مصرف آن باید کوشا باشیم. باید از آب به صورت درست استفاده کنیم."

تلاش‌ها برای مدیریت منابع آب در غرب افغانستان ادامه دارد. ساخت بندهای آب بخشی از این تلاش‌هاست. در حال حاضر بند پاشدان، دومین بند بزرگ آبی هرات، زیر ساخت قرار دارد. با این حال، مدیریت منابع آبی، از طرح‌های هزینه‌بر است و تأمین منابع مالی از چالش‌های اصلی آن می‌باشد.

XS
SM
MD
LG