لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

سعودی: لغو مراسم حج برای زایران خارجی تصمیم حیاتی برای صحت جهانیان است


خانه کعبه در جریان همه‌گیری ویروس کرونا
خانه کعبه در جریان همه‌گیری ویروس کرونا

عربستان سعودی می‌گوید، تصمیمش در مورد لغو مراسم حج امسال برای زایران خارجی، اقدام خیلی حیاتی است تا به صحت جهانیان آسیب نرسد.

امسال، با گسترش ویروس کرونا، تنها برای حدود یک هزار تن از باشنده‌های عربستان اجازه داده شده تا مراسم حج را ادا کنند.

در کابل شماری از شهریان پایتخت، از این تصمیم استقبال می‌کنند. وزارت ارشاد حج و اوقاف افغانستان می‌گوید، زایرانی که قرار بود امسال مراسم حج را ادا کنند، سال آینده بدون هیچ‌گونه مشکلی می‌توانند در این مراسم اشتراک کنند.

نگرانی از شیوع ویروس کرونا، بزرگ‌ترین مکان مقدس مسلمانان در جهان را به روی زایران خارجی بسته است.

همه ساله تا دو نیم میلیون تن برای ادای مراسم حج وارد عربستان سعودی می‌شدند اما حالا این مراسم به یک هزار تن محدود شده، آنهم کسانی که باشنده و یا شهروند عربستان استند.

مقام‌های سعودی می‌گویند که برای مصونیت جهانیان تصمیم گرفتند تا مراسم حج را که قرار بود در اخیر ماه جولای امسال برگزار شود، لغو کنند.

ادای نماز در کعبه با رعایت فاصله‌های جسمی
ادای نماز در کعبه با رعایت فاصله‌های جسمی

محمد صالح بنتِن وزیر حج و عمرۀ عربستان سعودی می‌گوید، با رعایت فاصله‌های جسمی، برای یک هزار تن اجازۀ ادای مراسم حج داده شده است اما نه برای کسانی که بیشتر از ۶۵ سال عمر دارند.

آقای بنیتن افزود: "این یک برنامه دقیق است. می‌توانم بگویم که این برنامه برای تمامی زایران قابل پذیرش خواهد بود، تا آن‌ها بیایند و پس از ادای مراسم، به صورت مصون به خانه‌های‌شان باز گردند."

در میان دو نیم میلیون زایر خارجی، همه ساله تا ۳۰ هزار تن از افغانستان برای ادای مراسم حج به عربستان می‌رفتند.

حکومت و شماری زیادی از مردم در افغانستان از تصمیم سعودی برای لغو مراسم امسال استقبال کرده‌اند.

فضل محمد حسینی رئیس نشرات و سخنگوی وزارت ارشاد حج و اوقاف افغانستان روز سه‌شنبه (۳ سرطان) به رادیو آزادی گفت، زایرانی که بر اساس قرعه کشی و طی مراحل برای رفتن به حج مجوز دریافت کرده بودند، سال آینده بدون هیچ‌گونه مشکلی مراسم را ادا کرده می‌توانند.

ادای مراسم حج قبل از شیوع ویروس کرونا در جهان
ادای مراسم حج قبل از شیوع ویروس کرونا در جهان

به گفتۀ آقای حسینی، این زایران دوباره طی مراحل نمی‌شوند و مستحق برای ادای فریضۀ حج استند.

دو تن از باشنده‌های کابل هم در گفت‌وگو با رادیو آزادی از این تصمیم عربستان سعودی استقبال می‌کنند و آن را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا مهم می‌دانند.

محمد ناصر یکی از باشنده‌های کابل می‌گوید: "به باور من اقدام عربستان سعودی کار خوب است به خاطری که از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شود و به دیگر جاها سرایت نکند."

سحر محصل در کابل گفت: "چون در همه جا ویروس کرونا پخش شده، اقدام خوب است، اما امیدواریم که ویروس از بین برود و بتوانیم مراسم حج را به خوبی ادا کنیم."

همزمان با این محمود صدیقی یکی از باشنده‌های دیگر کابل به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته که بهتر است زایرین پولی را که قرار بود در سفر حج به مصرف برسانند، به افراد نادار و فقیر در داخل افغانستان کمک کنند.

زایران حج قبل از شیوع ویروس کرونا
زایران حج قبل از شیوع ویروس کرونا

در تاریخ معاصر هیچگاه مراسم حج برای زایران خارجی لغو نشده بود و این نخستین بار است.

بر اساس آمار رسمی، عربستان سعودی سالانه تا ۱۲ میلیارد دالر از زایران حج عاید به دست می‌آورد.

تا حالا بیش از ۱۶۴ هزار تن در سعودی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. اما نگرانی بیشتر از سایر کشورهای اسلامی است که مبادا زایران آن آلوده با کووید-۱۹ باشند.

ایران، ترکیه، پاکستان و بنگله‌دیش در کنار عربستان سعودی، از کشورهای اسلامی اند که در حال حاضر بیشترین موارد مبتلایان ویروس کرونا را ثبت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG