لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

۹ میلیون تن در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند


آزمایش ویروس کرونا
آزمایش ویروس کرونا

حدود نیم میلیون تن در سطح جهان در نتیجۀ همه‌گیری ویروس کرونا جان‌های‌شان را از دست داده‌اند و حداقل ۹ میلیون تن دیگر به آن مبتلا شده‌اند.

در حالیکه میلیاردها انسان در سراسر جهان در انتظار پیشرفت طبی برای متوقف کردن بیماری کووید-۱۹ بسر می‌برند، تقریباً همه جنبه‌های زندگی آن‌ها از این همه‌گیری متاثر شده است.

فراتر از آمار تلفات انسانی ناشی از این همه‌گیری که در اواخر سال گذشته از شهر ووهان در چین آغاز شد، هزینه‌ها و خسارات اقتصادی این همه‌گیری مبهوت کننده است.

سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی در تازه‌ترین گزارش دورنمای اقتصادی هشدار داده که در صورت موج دوم شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، انتظار می‌رود اقتصاد اکثر کشورهای جهان تا پایان سال جاری میلادی، حداقل ۶ تا ۷.۶ درصد کاهش یابد.

یک بیمار و یک داکتر مالج ویروس کرونا در اسپانیا
یک بیمار و یک داکتر مالج ویروس کرونا در اسپانیا

براساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود، میزان بیکاری بین ۹.۲ تا ۱۰ درصد بوده، از مجموع ۳.۶ میلیارد نیروی کاری در جهان حدود ۳۶۰ میلیون تن آن‌ها بیکار شوند.

سازمان بین‌المللی کار هشدار داده است که ۱.۶ میلیارد نفر دیگر که در اقتصادهای غیررسمی مصروف کار اند، با انهدام"وضعیت معیشت" شان به دلیل کاهش شدید ساعت کاری، در معرض خطر قرار دارند.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی کار، ۹۴ درصد کارگران جهان در کشورهایی بوده‌اند که در جریان ماه‌های گذشته به شکلی از اشکال کارهای آن‌ها تعطیل شده در سراسر جهان و یک تن از هر شش جوان از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا تا اکنون دست از کار کشیده‌اند.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو آزادی، تحلیلگران معتقدند که روسیه به حیث بخشی از پاسخ آن کشور به تحریم‌ها و سایر فشارهای بین‌المللی، در مقایسه با بسیاری از همتایان‌اش از لحاظ اقتصادی در برابر وضع تعطیل اقتصادی به خاطر جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا، آماده بوده است. زیرا در شش سال اخیر، روسیه به دلیل اقدامات تهاجمی در اوکراین از اقتصاد جهانی منزوی بوده و تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

آرشیف، روسیه
آرشیف، روسیه

روسیه قبلاً مجبور شده تا اقدامات سخت ریاضتی از جمله اصلاحات بدنام حقوق تقاعد را عملی کند، زیرا با سقوط قیمت نفت یکی از منابع اصلی درآمد حکومت روسیه از بین رفته است.

ایران با شدت و مقیاس شیوع همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در بین کشورهای منطقه به مرکز این همه‌گیری تبدیل شده و اقتصاد آن شدیداً ضربه دیده است.

وضع دوباره تحریم‌های ایالات متحدۀ امریکا از سال ۲۰۱۸ میلادی بر تهران، نیز اقتصاد ایران تحت فشار شدید قرار داده و ریال واحد پولی این کشور نیز به پائین‌ترین سطح آن در برابر دالر سقوط کرده است.

XS
SM
MD
LG