لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۰۲

وزارت خارجۀ امریکا: افغانستان یگانه عضو ائتلاف جهانی برای شکست داعش است


پرچم ایالات متحده امریکا
پرچم ایالات متحده امریکا

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید، افغانستان یگانه عضو ائتلاف جهانی برای شکست داعش در آسیای جنوبی و آسیای میانه است.

براساس گزارش سال ۲۰۱۹ میلادی این وزارت در مورد تروریزم که دیروز(چهارشنبه۲۴ جون) نشر شد،شکست داعش و شبکۀ حقانی مرتبط با آن، در سال ۲۰۱۹، حملات تروریستی را با هدف قرار دادن افراد ملکی، مقامات حکومت افغانستان و اعضای جامعۀ بین‌المللی، افزایش داده، حملات جنگجویان داعش نیز بر افراد ملکی، به ویژه اقلیت‌های مذهبی ادامه داشت.

حمله بر یک درمسال در شهر کابل؛ ۲۵ کشته و ۸ تن زخمی شده‌اند

در گزارش سال ۲۰۱۹ میلادی وزارت خارجۀ امریکا در مورد تروریزم، با اشاره به حملات مشخص طالبان و شبکه القاعده و ذکر ارقام دقیق تلفات ناشی از آن گفته شده که جنگجویان داعش، عناصر مربوط به شبکۀ القاعده، افراد شبکۀ حقانی و سایر گروه‌های تروریستی از مناطق در امتداد سرحدات افغانستان و پاکستان برای حملات شان در افغانستان استفاده می‌کنند.

آرشیف
آرشیف

ناتان سیلز هماهنگ کننده امور ضد تروریزم وزارت خارجۀ امریکا دیروز (چهارشنبه، ۲۴ جون) هنگام اعلام گزارش سال ۲۰۱۹ میلادی این وزارت در مورد تروریزم در واشینگتن گفت:"(داعش) تکامل یافته، ما شاهد تغییر مداوم داعش از نهادیکه که برای کنترل یک قلمرو محلی تلاش می کرد به یک شبکه هستیم، شبکه جهانی که به هر قاره جهان خودرا رسانده است".

در این گزارش به‌طور مثال از حملۀ بمبگذاری انتحاری هفدهم اگست سال ۲۰۱۹ میلادی داعش بر یك سالون عروسی در كابل یاد شده که باعث كشته شدن حداقل ۸۰ تن و زخمی شدن بیش از ۱۴۰ تن شد.

انفجار مرگبار در محفل عروسی در پایتخت بیش از ۶۰ کشته بر جای گذاشت

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ میلادی وزارت خارجۀ امریکا در مورد تروریزم، افغانستان عضویت ائتلاف جهانی همکاری‌های بین‌المللی و منطقه ای برای شکست داعش دارد. در ماه می محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان توافق کرد تا در یک نشست سه جانبه با پاکستان و ایالات متحدۀ امریکا شرکت کرده، نه‌تنها در مورد امنیت بلکه دورنمای همکاری، رشد اقتصادی و اتصال منطقه‌ای نیز گفت‌وگو کند.

در این گزارش همچنان گفته شده، با آنکه نیروها خاص واکنش سریع پولیس افغانستان که در شهر های کابل، کندهار، مزارشریف و هرات مستقر اند در خنثی ساختن و پاسخ موفقانه به حملات شبه نظامیان نقش دارند، اما افغانستان هنوز هم در دفاع از سرحداتش به ویژه سرحدات پاکستان و ایران با آزمون‌های جدی روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG