لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

کانگرس امریکا خواستار وضاحت در مورد گزارش اخیر نیویارک تایمز شد


آرشیف، نیروهای امریکایی با شماری از مردم محلی در افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی با شماری از مردم محلی در افغانستان

بعد از آن که روزنامۀ نیویارک تایمز از قول مقام‌های استخباراتی گزارش داد که واحد مخفی استخبارات نظامی روسیه در بدل کشتن نیروهای امریکایی و ائتلاف در افغانستان به جنگجویان وابسته به طالبان انعام پیشنهاد کرده بود، شماری از اعضای کانگرس امریکا خواهان معلومات بیشتر در مورد از سوی قصر سفید شده‌اند.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده، خبر نیویارک تایمز را جعلی خوانده و آن را رد کرده است.

لیز چینی یک عضو جمهوریخواه کانگرس دیروز یک‌شنبه (۲۸ جون) در صفحۀ تویترش نوشت: "اگر اتهامات وارده واقعیت داشته باشد، اعضای کانگرس باید بدانند که چی کسی و چی وقت از موضوع آگاه شده بود."

چینی نوشته است: "قصر سفید باید شرح دهد که چرا در این مورد به رئیس جمهور و معاونش معلومات داده نشده است."

لیز چینی، عضو جمهوریخواه کانگرس امریکا
لیز چینی، عضو جمهوریخواه کانگرس امریکا

نیویارک تایمز از قول مقام‌های استخباراتی ایالات متحده که نام‌های‌شان افشا نشده، گزارش داده که یک واحد مخفی استخبارات نظامی روسیه که در سؤقصدهایی سازمان یافته در اروپا و دیگر فعالیت‌ها دخیل است، سال گذشته در بدل آنچه که حمله‌های موفقانه علیه قوای امریکایی در افغانستان خوانده شده، به جنگجویان وابسته به طالبان انعام پیشنهاد کرده بود.

در گزارش از قول مقام‌های استخباراتی همچنین آمده که در این مورد به رئیس جمهور ترمپ در ماه مارچ معلومات داده شده بود و این که ادارۀ او هنوز در واکنش به این موضوع تصمیم نگرفته است.

اما دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده به تازگی در توییتر گفت که در این مورد هیچ اطلاعی ندارد.

ترمپ نوشته: "هیچ کس به من، معاونم مایک پنس یا رئیس دفترم مارک میداوس در مورد حمله‌ها بر نیروهای ما در افغانستان از سوی روس‌ها معلومات نداده است. هر کس این را رد می‌کند، حمله‌های زیاد بر ما صورت نگرفته است."

قصر سفید و رئیس استخبارات ملی امریکا نیز این گزارش نیویارک تایمز را رد کرده‌اند.

‎وزارت خارجۀ روسیه نیز این موضوع را رد کرده است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان هم دو روز پیش در صحبت با رادیو آزادی این خبر را رد کرد.

نیویارک تایمز دیروز معلومات اضافی را از قول منابع آگاه منتشر کرده، گفت که کارمندان استخبارات امریکا و قوای عملیات‌های خاص در افغانستان در ماه جنوری از موضوع وعدۀ پرداخت انعام به جنگجویان وابسته به طالبان از سوی روسیه، به رئیسان‌شان معلومات داده بودند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا دیروز گفت، در مورد این ارزیابی‌ها هیچ طلاعی ندارد و خواهان اطلاع‌دهی در این باره به کانگرس شد. او گفت، این گزارش و انکار ترمپ ثبوت دیگر برای این واقعیت است که ترمپ به اتهام‌های که علیه پوتین وارد می‌شوند، اعتنایی نمی‌کند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا

پلوسی گفت: "ایجاب می‌کرد وقتی رئیس جمهور امریکا از موضوع اطلاع یافته بود به جای انکار از چیزی که می‌دانسته باید خواهان جزئیات بیشتر در مورد می‌شد."

پلوسی و ادم شیف رئیس کمیتۀ استخبارات مجلس نمایندگان امریکا این سؤال را نیز مطرح کردند که اگر این گزارش‌ها واقعیت داشته باشد، پس چرا به رئیس جمهور اطلاع داده نشده است.

ادم شیف در تویترش نوشته، اگر به ترمپ در این مورد معلومات داده شده بوده باشد و باز هم او روسیه را اجازه ورود به جی هشت داده باشد، این کار بدتر بوده است.

نیروهای ایالات متحده در افغانستان هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG