لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

گفت‌وگوی پومپیو و ملا برادر؛ امریکا خواهان کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان شد


مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا حین سخرانی به نشست امضای توافق‌نامۀ امریکا و طالبان در قطر
مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا حین سخرانی به نشست امضای توافق‌نامۀ امریکا و طالبان در قطر

امریکا از گروه طالبان خواسته که شدت جنگ و خشونت در افغانستان را کاهش دهد.

همزمان با آغاز سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به منطقه، مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا و رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه از طریق ویدیو کنفرانس گفت‌وگو کردند.

دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که دو طرف در بارۀ اجرای توافق‌نامه صلح، گفت‌وگوهای میان افغان‌ها، آزادی زندانیان، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و کاهش خشونت گفت‌وگو کردند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز سه‌شنبه (۳۰ جون) به رادیو آزادی گفت که آقای پومپیو به ملا عبدالغنی برادر گفته که درگیری‌ها در افغانستان باید کاهش یابد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

آقای شاهین می‌گوید: "به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی متعهد هستیم. این سخن را پیش از این نیز بارها گفته‌ایم. مذاکرات میان افغان‌ها به دلیل تأخیر روند رهایی زندانیان به تعویق افتاده است."

وزارت خارجه امریکا و مقام‌های امریکایی تا کنون در مورد این گفت‌وگو چیزی نگفته اند.

با آن‌که طالبان آزادی ۵ هزار زندانی خود را شرط اساسی آغاز مذاکرات میان افغان‌ها گفته‌اند، اما حکومت افغانستان در این زمینه همواره بر کاهش خشونت‌ها تأکید کرده است.

شورای امنیت ملی این کشور به تازگی گفته که موفقیت توافق‌نامه میان امریکا و طالبان و تأمین صلح دایمی در افغانستان، وابسته به کاهش هرچه زودتر خشونت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است.

جاوید فیصل سخنگوی این شورا روز سه‌شنبه در صفحه تویترش نوشت: "پس از ۲۲ فبروری یا هفته کاهش خشونت، طالبان همه‌روزه به گونه متوسط ۴۴ حمله را انجام داده‌اند یا همه‌روزه ۲۴ غیر نظامی را کشته یا زخمی کرده‌اند."

شورای امنیت ملی افغانستان پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که روند آزادی زندانیان دیگر طالبان به نیت این گروه برای صلح و کاهش خشونت‌ها وابسته است.

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که این گروه آماده است که پس از رهایی تمام زندانیان در یک هفته گفت‌وگوهای میان افغان‌ها را آغاز کنند.

در همین حال، ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح ابراز امیدواری می‌کند که تلاش‌های امریکا زمینه را برای کاهش خشونت و آغاز مذاکرات صلح فراهم کند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

خانم انوری افزود: "امریکا از همکاران کلیدی تسهیل‌کننده صلح افغانستان است و ضمن این‌که جمهوری اسلامی افغانستان برای اشتراک در مذاکرات آمادگی کامل دارد، توقع دارد که تلاش‌های همکاران بین‌المللی زمینه‌ساز فضای مناسب برای آغاز مذاکرات شود. خشونت‌ها کاهش یابد و اعتماد لازم برای گفت‌وگوها به وجود بیاید."

رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در حالی با وزیر خارجه امریکا در مورد روند صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کند که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز دور تازه سفر خود به منطقه را آغاز کرده‌است.

کاهش خشونت‌ها و آزادی زندانیان دیگر حکومت و طالبان از اهداف عمده این دور سفر آقای خلیل‌زاد به دوحه، اسلام‌آباد و تاشکند خوانده شده‌است.

XS
SM
MD
LG